Getty Images/iStockphoto.

Bra mat när man vill gå ner i vikt

Kalorisnålt och mycket frukt och grönt.
Att viss mat är bättre när man vill gå ner i vikt säger sig självt.
Men vad är bra mat när man vill gå ner i vikt – och ändå festa till det?

Fler tips på bra mat när man vill gå ner i vikt?
Få tusentals kaloriberäknade recept som medlem

Bra mat när man vill gå ner i vikt, vad är det egentligen? Att försöka minska på fett, socker och kalorier i största allmänhet är kanske ganska självklart om man vill gå ner i vikt. Men hur gör man när helgen kommer och det är dags för AW, gott krubb och filmsnacks? Eller under födelsedagar, midsommaraftnar, julaftnar och andra andra högtider? Läs då vidare, så ska vi på Wellobe försöka ge våra allra bästa tips.

Nå din drömvikt med oss!

Bra mat när man vill gå ner i vikt kräver framförhållning

  • Gör upp en plan
    För det första: Många av oss vet vad de vill, men har ingen riktig plan för hur de ska komma dit. Strukturera därför upp tillvaron lite innan du sätter igång ditt ”hälsoprojekt”. Formulera ett tydligt mål så konkret som möjligt. Försök beskriva exakt vad du vill åstadkomma, varför och till när du vill uppnå det, så blir det lättare att följa upp. Sätt även upp ett antal delmål på vägen.
  • Ge dig själv de allra bästa förutsättningarna
    Se till att förbereda dig ordentligt genom att införskaffa de redskap samt den kunskap du behöver för att lyckas. Det kan handla om att köpa in en badrumsvåg, matvåg, måttsats och kanske ett måttband. Ett par bra träningsskor och lite träningskläder bör också stå med på listan, och kanske till och med ett gymkort? Det viktiga är att du lägger dig på en nivå som du känner att du klarar av. Sedan är det också viktigt att du ser till att införskaffa den kunskap du behöver, för att veta hur du ska gå till väga. Så läs på, läs på, läs på...!
  • Gör det enkelt för dig
    Undvik sedan att krångla till saker och ting, så försök hålla dig själv och din plan på en realistisk nivå. Sätt dig exempelvis varje söndag och planera en meny för kommande vecka. I samband med det kan du också skriva en shoppinglista och helt enkelt se till att bara införskaffa det som står på listan. På det sättet minskar risken för onödigt småätande av sådant du egentligen inte vill ha. Sedan håller du dig helt enkelt till din meny.
    OBS! Lägg även in fysisk aktivitet i veckoplaneringen, så ökar dina chanser att gå ner i vikt.
  • Det behöver inte vara allt eller inget..!
    Många av oss är väldigt svartvita. Antingen tänker de att måste de banta och tokträna för att gå ner i vikt eller så struntar de i allt, bryr sig inte om vad och hur de äter, och låter träningsskorna ligga och damma längst in i garderoben. Sluta med det! Tänk istället ”Bättre nästan rätt än helt fel”. Och viktigast av allt: Utgå ifrån dig själv och undvika att bygga några monster. Lägg dig på en nivå som känner fungerar för dig i din vardag, så ökar chanserna för att du verkligen orkar ta dig hela vägen in i mål.

Som medlem får du all kunskap du behöver för att gå ner i vikt

Ät vad du vill – och gå ändå ner i vikt

Så, tillbaka till kärnfrågan. Vilken mat är bra om man vill gå ner i vikt – men ändå fira lite? Tja, faktum är att vi på Wellobe brukar säga att du kan äta vad du vill – så länge du bara planerar. Antingen genom att se över mängden och näringsinnehållet eller genom att röra lite mer på dig. Men ska vi ändå ge några konkreta och handfasta tips på bra mat när man vill gå ner i vikt kan man säga såhär: Det finns i princip ingen mat som inte innehåller någon energi, det vill säga som inte innehåller några kalorier alls. Däremot finns det många livsmedel som är både goda, nyttiga – och kalorisnåla. Det betyder att du kan gnska äta mycket av dem, bli ordentligt mätt – och ändå gå ner i vikt om du bara ser till att inte äta för mycket.

Bra mat när man vill gå ner i vikt – 16 tips

  1. Kyckling, skaldjur eller vit fisk (t ex istället för kött)
  2. Gurka, tomat och sallad
  3. Tzatziki (istället för t ex bearnaisesås)
  4. Broccoli
  5. Morötter
  6. Spenat
  7. Fänkål
  8. Kål
  9. Jordgubbar
  10. Keso eller vaniljkvarg (istället för vispgrädde)
  11. Bubbelvatten med med gurka, citron eller bär (istället för läsk)
  12. Alkohol- och kalorifri öl (istället för ”vanlig” öl)
  13. Alkoholfritt vin (istället för vanligt vin)
  14. Popcorn utan smör (istället för chips och i lite mindre mängd)
  15. Nötter (... men se upp med mängden...!)
  16. Vindruvor eller körsbär (istället för godis)

Endast DU bestämmer

Att alltid behöva tänka på vad du stoppar i dig och att enbart överleva på ”smalmat” kan emellertid få vem som helst att tröttna. Så kom ihåg: Det är DU som bestämmer och ingen annan. Så fort någonting börjar kännas som ett tvång är det i princip dödsdömt. Det viktiga är att allting du gör är med medvetenhet och kontroll. Men en bra början är att ställa sig själv följande 4 frågor:

  1. Ska jag ta en paus ifrån hälsotänket i helgen/på festen?
    Absolut. Så länge du bara vet vad du gör – och ser till att njuta. Det är absolut inte värd att frossa i någonting om det bara ger dig ångest efteråt.
  2. ... eller är jag beredd att fortsätta äta bra och röra mig?
    Också bra, förstås. Men var inte heller för hård mot dig själv. För att orka hålla i hela vägen in i mål kan det ibland vara bra med ”andningspauser”.
  3. Kan jag hitta en ”mellanväg” och kompromissa?
    Kanske du inte måste gå ”all in” som sagt, utan halvvägs? Ät lite som du vill, men kompensera med en långpromenad eller träningspass dagen efter. Kanske räcker det att ta en näve popcorn till fredagsmyset eller en pizzaslice, istället för att sätta i dig 800 kcal på en gång? DU bestämmer.
  4. Hur vill jag känna när det blir måndag igen?
    Som sagt, det är DITT liv och endast du bestämmer vad du är villig att offra. En myskväll, middag eller fest är trots allt väldigt förgänglig, så bestäm dig helt enkelt innan vad den är värd och hur du vill känna nästa dag.

Bra mat när man vill gå ner i vikt – som att ”budgetera”

Sammanfattningsvis; att välja bra mat när man vill gå ner i vikt är lite som att handla. Allting handlar om att ”budgetera”, det vill säga om att räkna kalorier in och ut. Så precis som du har en viss summa att handla för, har du en viss kalorimängd att röra dig med. Väljer du då ”rätt” typ av mat och kombinerar det med fysisk aktivitet kan den i princip bli ”gratis”.

Låt oss räkna dina kalorier åt dig

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen!

Läs även:

Gå ner i vikt med rätt mat

Här är gratismaten du kan frossa i

Gå ner i vikt snabbt: Här är listan med effektiva tips

Helgsnacks om man vill gå ner i vikt?

Bästa och sämsta snackset

Vilket snacks ska jag äta om jag vill gå ner i vikt?

Helgmaten som gör kroppen glad

Listan: Smarta matbyten som gör skillnad

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här