Colourbox. Hur kommer man egentligen igång med 5:2-metoden? Här är dietistens bästa tips.

Dietisten: ”Gör inte saker för komplicerade”

När semestern är slut inser många att det inte är den som är utmaningen – utan vardagen. Men ett vanligt misstag då är att inte ha en ordentlig plan. Ta hjälp av 5:2-metoden och Wellobe så får du snabbt ordning på rutinerna i höst. Såhär enkelt kommer du igång.

Oavsett hur du har valt att spendera din sommar så är det dags att blicka framåt. För egentligen handlar hösten inte om att “komma igång igen”, utan om att fortsätta. Oftast är det nämligen vardagen vi mår som bäst i eftersom vi tenderar att leva mer konsekvent då. Vi både äter, tränar och sover på ungefär samma sätt. Fördelen med 5:2-metoden är dessutom att du snabbt får en fungerande struktur:
– Du väljer själv vilka dagar du ska fasta, hur mycket du vill gå ner i vikt och hur lång tid det får ta. Och tar du hjälp av Wellobes 5:2-program kan du hela tiden se hur många kalorier du har kvar att äta varje dag och hur många du har gjort av med, säger Josefine Jonasson, dietist.

Såhär fungerar Wellobes 5:2-program
1) Gå till www.wellobe.se
2) Välj det antal månader som passar dig (3, 6 eller 12)
3) Registrera dina uppgifter och välj “Starta nytt program”(samma sak om du redan är medlem i Wellobes ordinarie program men nu vill prova 5:2)
4) Välj sedan om du vill “Hålla nuvarande vikt” eller “Gå ner i vikt”
5) Bocka i rutan vid “Använd 5:2-metoden”
6) Sätt viktmål och två fastedagar, dock inte som ligger direkt efter varandra
7) Klicka på “Starta program”
Du får nu en individuell kost- och motionsplan med rekommendationer som är beräknade utifrån bland annat kön, startvikt, längd, mål och beräknad tid du vill hålla eller gå ner i vikt på. Du kan sedan byta fastedagar när du vill, men inte välja mer än två per vecka.
”Var öppen för förändringar”
Som hjälp får du dessutom en mängd andra verktyg som exempelvis en loggbok där du registrerar alla de kalorier du äter och gör av med, en mobilapp så att du enkelt kan nå din loggbok var du än är, en bank med tusentals kaloriberäknade recept samt tips och råd från några av Sveriges mest framstående experter inom områdena Mat, Motion och Motivation.
– Mitt tips är att inte göra saker och ting för komplicerade. Byt exempelvis inte ut alla dina favoritrecept på en gång. Var också öppen för förändringar, för låter du vardagen rulla på som vanligt får du heller inga nya resultat. Däremot behöver förändringarna inte innebära att du vänder upp och ner på tillvaron, det kan räcka med att utgå från dina vanliga rutiner, med vissa justeringar, säger Josefine Jonasson.
Läs mer om Wellobes metod här
Bra att ha hemma!
* En matvåg
* En måttsats
* En badrumsvåg
* Ett måttband
Allt det här får du i Wellobe:
* Ett eget 5:2-program, som bidrar med inspiration och hjälper dig att hålla koll på dina två fastedagar varje vecka.

Personlig kostplan
Få koll på ditt dagliga kaloriintag med en individuell kostplan som beräknas utifrån din vikt, dina motionsvanor och mål. Modellen är baserad på pålitlig forskning och har tagits fram i samarbete med Karolinska Institutet.

Loggbok
Logga allt du äter och tränar med vår enkla sökfunktion så berättar loggboken hur många kalorier du har kvar att unna dig. Det du äter ofta sparas dessutom i smarta listor vilket gör det lätt att flytta tidigare händelser till andra dagar.

App
Ute på språng? Ta med dig loggboken, tusentals härliga recept och din personliga kostplan var du än är med vår fiffiga app. Finns för både iPhone och Android och synkar smidigt med webben.

Veckomenyer

Gör det lätt att äta rätt – testa våra goda veckomenyer. Utifrån din målbild får du varje vecka anpassade menyförslag med tips för både frukost, lunch, mellanmål och middag. Perfekt när du behöver ny inspiration på goda smala måltider!

Motion

Det ska vara kul att träna! Därför är det viktigt att komma igång utifrån sin egen förmåga och målsättning. Med Wellobe skapar du enkelt ett eget motionsprogram och får koll på när och hur mycket du behöver röra på dig.

Experter
Vi vet att det kan vara svårt att sätta igång och att hålla fast vid nya vanor. Därför har du alltid tillgång till våra duktiga experter inom mat, motion och motivation för tips, frågor eller en extra push.

Forum
I Sveriges största viktnedgångforum kan du ställa frågor, få tips och stöd från Wellobeare över hela landet. Här kan du också anta och skapa utmaningar, läsa medlemsbloggar och blogga om din egen viktresa.

Magasin

Hur brottar man ner sötsuget? Vad ska man tänka på som nybörjare i löparspåret? Och hur behåller man motivationen när vågen står still? I vårt digitala magasin hittar du hundratals inspirerande artiklar om mat, hälsa och träning men även berättelser från våra medlemmar.

Mål och framsteg

Ibland är det lättare att nå sitt mål om man delar upp utmaningen i mindre steg. Sätt delmål för att sporra dig själv och följ sedan din utveckling med hjälp av kurvor och diagram över din vikt, ditt midjemått och BMI.

Recept
Vem sa att det måste vara tråkigt att äta nyttigt? Hos oss får du tillgång till tusentals kaloriberäknade recept på allt från goda frukostar, mellanmål och luncher till middagar, desserter och bakverk. Här kan du dessutom skapa egna recept.

Låter det här som något för dig? Ja, starta här!

LÄS ÄVEN
Hälsohypen som förändrade en hel värld

Hur fungerar 5:2-metoden?
Så tränar du under 5:2
Testa här om 5:2-dieten kan fungera för dig
#Kalorikollen om 5:2-metoden
Så står du emot sötsuget under 5:2-metoden
Dietisten: ”Gör inte saker och ting för komplicerade”

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här