Getty images. Mat kryddad med dåligt samvete är den sämsta maten, så njut!

Så ska du äta på helgerna

Måste ett hälsosamt leverne betyda att man alltid är lika strikt med kosten? Eller kan man göra avkall då och då, till exempel på helger, middagar och fest? Svaret är självklart ja.
– Du kan äta allt men inte alltid, är vårt motto. Det gäller bara att planera, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

Det är lugnt: Ät gott och njut – utan att gå upp i vikt
Det viktigaste när du vill tänka på hälsan är inte undantagen – utan vardagsrutinerna. Så visst kan du äta festmat även om du vill hålla formen, så länge du bara vet vad du gör.
– Mitt tips är att fokusera på mängden mat, det vill säga på portionernas storlek. Särskilt om du vill få plats med både förrätt, varmrätt och dessert, säger Josefine Jonasson.

Se över fetthalten

Ett tips är att göra en lite matigare sallad till maten, med till exempel olika sorters sallad, kalla grönsaker, frukt eller svamp. Då kommer en stor del av din mättnad utgöras av bra mat. Se även över mängden fett.
– Lagar du maten själv kan det vara bra att tänka på att en sås gjord på grädde inte måste vara godare än en sås gjord i huvudsak på mjölk med bara en skvätt grädde. Likaså behöver en gratäng inte vara godare för att den innehåller massor med ost och så vidare. Och blir du bjuden på mat kan du tänka på att du inte måste ta så mycket av de lite fetare alternativen. Allt handlar om olika mängder helt enkelt.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Välj dina kalorier

Även panerat, smördegsinbakat och friterat innehåller en hel del fett, men tycker du att det är något av det godaste du vet ska du självklart unna dig det ibland.
– Det är ett val du gör. Du får själv välja hur du vill spendera din kaloribudget helt enkelt.
Dock handlar det egentligen inte om att maten ska vara så fettsnål som möjligt, för fettsnåla produkter kan faktiskt öka risken för att man äter mer mat, eftersom man tänker att den inte innehåller så mycket fett.
– Generellt sett gör grädde, creme fraiche och ost i stora mängder att energiinnehållet går upp oavsett.

Planering är A och O

Räknar du ut kalorimängden på allt du planerar att äta redan innan, så kan du göra en snabb bedömning av om det är värt det.

– Allra allra viktigast är att du inte har dåligt samvete eller får ångest när du ätit klart. För då är den goda maten förstörd och det hela förgäves. Mat kryddad med dåligt samvete är den sämsta maten, i alla kategorier.

Mina bästa tips

1. Fokusera på mängden mat och portionernas storlek.
2. Gör en lite matigare sallad till maten för att fylla ut.
3. Laga mat med lite mindre fett och använd mer kryddor som smaksättning.
4. Ta inte så mycket eller avstå helt ifrån de lite fetare alternativen om du är bortbjuden.
5. Räkna ut kalorimängden (logga all mat om du är medlem i Wellobe) på allt du planerar att äta redan innan.
6. Ta de beslut du vill ta och njut sedan.
Få fler tips och råd som medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här