5 tips för hur du ska tänka för att lyckas gå ner i vikt.

Så ska du tänka för att gå ner i vikt

Att gå ner i vikt måste få ta sin tid.
Det viktiga är att inte fastna i "allt- eller inget-tänket”.
Här tipsar vi om hur du skapar en gyllene mellanväg.

Känner du igen dig? Nå din målvikt – med våra verktyg

När man går in för att gå ner i vikt och vill ändra sina vanor är det lätt att man blir väldigt svart och vit i sitt tänk. Plötsligt finns det ett ”allt eller inget” och ett tydligt "rätt eller fel". Exempelvis kan det handla om att man ha bestämt sig för att starta sin viktresa en viss måndag – och om det sedan inte sker tänker man att man lika gärna kan börja vänta tills nästa måndag. Hand upp om du känner igen dig.

"Som att såga av grenen man sitter på"

Samtidigt är det många som pendlar man mellan att äta ”perfekt” ena dagen och agera dammsugare i kök och skafferi andra dagen. Det tråkiga med det beteendet är att man aldrig riktigt blir nöjd. När du ”vit” och matvanorna är som tagna ur ett hälsomagasin kanske du samtidigt är både hungrig, lättirriterad och deppig. De ”svarta” perioderna däremot, då du tillåter sig själv att äta desto mer, är du kanske både trött, konstant övermätt, svullen och även då ganska nere. Förhoppningsvis är det inte riktigt så illa – men kontentan är att du aldrig får känna dig helt nöjd. Det ironiska är att du, varje gång du tappar fokus förlorar tron på din egen förmåga. Dessutom med lite extra vikt som bonus. Det är lite som att såga av grenen du sitter på.

JUST NU: 50% rabatt

Sätt inte för höga mål

En teori är att du helt enkelt sätter upp för höga mål och siktar på perfektion utan att ha definierat vad det innebär rent praktiskt. För om det nu är så att du mitt i den perfekta perioden blir bjuden på något som inte går att motstå, ja då kan man ju lika gärna strunta i alltihop. Då är det ju förstört. I stället bestämmer man en ny dag att ”ta tag i” sina vanor. En bättre dag.
Och vips, så är du inne i den svarta perioden igen, där du äntligen får äta det du gillar utan att behöva tänka. Men efter ett tag har du tappat tron på dig själv igen. Känner du igen dig...?

Skapa din gyllene mellanväg

I de bästa av världar hittar du en gråzon där du kan äta en kaka om du blir sugen eller låta bli om du inte är sugen. Eller en gyllene mellanväg där du inte sedan skippar träningen också bara för att ”allt ändå är förstört”. Det ena är inte rätt och det andra är inte fel, poängen är att hitta det som fungerar för dig, just nu. Och känner du igen dig betyder det inte heller att du är hopplös, utan bara att du behöver rätt verktyg för att kunna skapa just din gyllene mellanväg.

5 tips: Så ska du tänka för att nå din målvikt

1. Fundera över hur du kan anpassa dina mål så att de faktiskt fungerar för dig.
2. Var snäll men rättvis, mot dig själv. Du har ett mål du vill uppnå så att lägga dig platt utan att göra något är inget alternativ men måste du göra allt?
3. Kom igång. Bara gör det. Att vänta på att bli motiverad funkar inte – motivationen kommer när du börjar se resultat.
4. ”Bättre nästan rätt än helt fel”. En liten omväg ibland spelar ingen roll så länge du kommer upp på banan igen, så snabbt som möjligt.
5. Anpassa dina krav utifrån dina behov. Behöver du egentligen göra så stora förändringar?

Läs även Frågor och svar till dietisten

Få rätt verktyg – som medlem i Wellobe:

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här