Du kan njuta av sommarens grillkvällar och ändå hålla dig till din kostplan.

Enkla grillknep för att äta hälsosamt

Sommar och grillning går hand i hand. Men det som ofta äts vid grillning är inte känt för att vara de mest hälsosamma alternativen.
Det finns sätt att njuta av grillens fördelar samtidigt som du håller dig på rätt spår med din kostplan – vi ger dig några tips!

Få tillgång till över 20 träningsprogram och en personlig veckomeny – som medlem

Det finns enligt många inget bättre sätt att fira sommaren än att träffa vänner och familj över en god middag tillagad på grillen. Dock är maten som normalt grillas och dess tillbehör ofta rika på salt, socker och mättat fett. Om du försöker gå ner i vikt kan detta vara en utmaning att kombinera att njuta av grillningen och äta nyttigt. Men som tur är finns det några enkla knep:

Förbered magert kött

Grillat kött är det som de flesta förknippar med grillning. Men om du försöker gå ner i vikt är det viktigt att välja magert kött istället. Kycklingbröst, kalkon eller fisk är några exempel på magert kött som passar utmärkt för grillning.

Prioritera dig själv och din hälsa i höst!

Grilla grönsaker

Att grilla grönsaker är ett hälsosamt tillskott till grillmåltiden. Det är enkelt att förbereda och det finns många olika grönsaker att välja mellan som blir goda på grillen såsom zucchini, paprika, aubergine eller majs. Använd lite olivolja och peppar på grönsakerna för att öka smaken.

Med vår loggbok får du full koll på ditt intag

Byt ut såser och marinader till fruktiga alternativ

Vid grillningen har många en förkärlek för smakrika såser och marinader. Tyvärr har dessa ofta en hög kalorihalt och innehåller mycket socker och fett. Byt istället ut dessa till fruktiga alternativ som kan ge dig den där söta smaken som bryter av till det grillade. Prova med exempelvis ananas, mango och papaya - de ger en naturlig och god smakförstärkning.

Välj näringsrika tillbehör

Kalla tillbehör är ett utmärkt val för alla hälsomedvetna grillare. Råkost, en gurksallad eller rotfrukter är några exempel som innehåller få kalorier med högt näringsinnehåll. De är enkla att tillaga och kan serveras kallt vilket kan vara gott till det varma grillade.

Starta din hälsoresa idag – bli medlem här

Se över portionerna

Till sist är det viktigt att tänka på portionsstorleken. Grillat kött och grönsaker kan vara hälsosamt, men om vi äter för mycket av det kan det fortfarande bli att du går utanför din kostplan. Generellt är en bra tumregel att äta protein i en mängd motsvarande storleken av din handflata och fylla resten av tallriken med grönsaker.

Som vi ser kan grillning vara både hälsosamt, gott och njutbart om du ser till att göra enkla, kloka val och förbereda. Genom att göra några enkla justeringar finns det inget som stoppar dig från att njuta av grillningen och sällskapet, och samtidigt hålla dig till din kostplan. Ta hand om din kropp och njut av sommaren!

Tips på grillmat – i vår receptdatabas

Sötpotatissallad med grillad zucchini

Äppelsallad med grillad kyckling

Grillad kyckling med melon och fetaostsallad

Grillad lax med koriander och majssalsa

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt.

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här