Freedigitalphotos

Fett eller lätt - på smörgåsen

Pålägget på mackan kan vara en riktig kaloribomb. Wellobes dietist listar vad du bör välja på mackan – och vad du bör undvika.

Är du en av många svenskar som älskar att äta smörgåsar på morgonen? Då borde du ha koll på vilket pålägg som är bäst och sämst att lägga på mackan. Wellobes dietist Josefine Jonasson berättar vad du ska tänka på när det kommer till smörgåsmat.

Marmelad hör till de sämsta alternativen

Vilka pålägg bör man vara försiktig med?

–Ost och korv innehåller en hel del fett och generellt sett är ostmackorna ett gissel för många på grund av det. Fördelen med ost är att det innehåller värdefullt kalcium. Marmelad innehåller en hel del socker. Men jag rankar utan tvekan marmelad, nutella och korv som sämsta påläggen.

Smalt med kalkon

Vad är smalast att lägga på mackan?
–Bäst är kalkon, makrill, avokado och keso. Om du sedan kompletterat med grönsaker är det ett lysande alternativ.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här