Här är bästa och sämsta snackset om du vill gå ner i vikt.

Bästa och sämsta snackset

Fredagsmys med chips, godis och glass.
Men hur onyttiga är våra mysklassiker?
Wellobes dietist guidar till bästa och sämsta helgsnackset – se hela kalorilistan.

Känner du igen dig? Nå DIN målvikt – med våra verktyg

Fredags- och lördagsmys har näst intill blivit en obligatorisk familjeaktivitet – som betyder snacks och godis. Men det är synd att det bara kopplas ihop med sötsaker och frossande.
– Köp goda råvaror och gör en fin middag istället. Släng inte bara i er maten för att sedan sätta er soffan och äta er mätta på godis, uppmanar Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe*.
Mängden chips och godis spelar givetvis en stor roll och mycket behöver inte alltid vara godare.
– I en gemensam skål märks det inte hur mycket man äter. Ta en egen och bestäm dig för hur mycket du får ta.
Ursäkten att ”det är för barnens skull” tycker hon inte håller.
– Skär upp färska frukter till helgmyset. Barn gillar frukt, man kan äta mycket och man får sitta och pilla med något, säger Josefine Jonasson.

JUST NU: 50% rabatt

Chips = ca 1 575 kalorier per påse

En påse väger cirka 300 gram.

Dietistens kommentar: Chips är ett sämre snacks eftersom det bara ger dåligt fett och kalorier. Och även lightvarianterna innehåller mycket energi. Samma sak för ostbågar.

Popcorn = ca 400 kalorier per påse

En påse väger cirka 100 gram.

Dietistens kommentar: Popcorn kan bli väldigt fettsnåla och ge stor volym i jämförelse med exempelvis chips och nötter.

Salta pinnar = ca 360 kalorier per påse

En påse väger cirka 100 gram.

Dietistens kommentar: Salta pinnar är fettsnåla och ger få kalorier men mycket smak. Samtidigt väger de inte så mycket.

Sockerberoende? Få fler tips och råd som medlem i Wellobe

Jordnötter = ca 1 070 kalorier per påse

En påse väger cirka 175 gram.

Dietistens kommentar: Nötter är väldigt kaloririka, men innehåller proteiner och bra fetter. Nötter är bra snacks, men risken är att du äter alldeles för många.

Cashewnötter = ca 1 030 kalorier per påse

En påse väger cirka 175 gram.

Dietistens kommentar: Nackdelen med nötter är som sagt att de innehåller väldigt mycket fett och kalorier, och att det är lätt att sätta i sig alldeles för många av dem.

Smågodis = ca 260 kalorier/deciliter

En påse på 1 kilo ger cirka 3 5000 kalorier.

Dietistens kommentar: Godis på lösvikt innehåller i princip bara socker och massa kalorier. Ögat vill dessutom ha en full påse så risken är att man får med sig väldigt mycket hem. Äter man bara några bitar är det ingen fara, men äter man mycket blir kalorimängden stor.

Nå DIN målvikt – med våra verktyg

Choklad = ca 1 050 kalorier i en chokladkaka

En chokladkaka väger cirka 200 gram.

Dietistens kommentar: Ljus choklad innehåller mycket socker och fett. Mörk choklad innehåller något mindre socker och kan vara lättare att ta lite mindre av.

Glass = ca 180 kalorier per portion

En portion vaniljglass väger cirka 150 gram.
En portion godisglass på samma vikt innehåller cirka 350 kalorier.

Dietistens kommentar: Glass är ett bättre alternativ än godis. Det är dock oftast mycket socker och fett i glass. De värsta bovarna är sorterna med godis i. Vanlig vaniljglass är smalare.

Frukt = ca 100 kalorier per portion

En portion väger cirka 200 gram.

Dietistens kommentar: Vill du åt plockandet är färsk frukt i små bitar ett bra snacks eftersom frukt ger både vitaminer och bra fibrer.

Känner du igen dig? Nå DIN målvikt – med vår hjälp

”Drick inte dina kalorier”

Det är lätt att bara fokusera på det man tuggar i sig, men man ska dock inte glömma all den goda dryck som faktiskt också lockar på helgerna. Men, att även hålla koll på dina flytande kalorier kan faktiskt vara avgörande om ditt mål är att gå ner i i vikt. För oftast tillför det kalorier som man inte riktigt tänker på.
– Juice till exempel, innehåller förvisso inget tillsatt socker men en hel del fruktsocker. Att ta ett glas juice som lyx på helgfrukosten behöver inte vara fel, men att dricka juice när man är törstig är inget jag rekommenderar. Det är i så fall bättre att äta hel frukt, så får du det där fruktsockret snyggare förpackat, säger Josefine Jonasson.
En annan sak att se upp med är läsk, även lightläsk:
– Om man bara ser till kaloriinnehållet är det ingen fara. Däremot kan det vara så att du upprätthåller ditt sötsug.
Och hur är det med öl, vin och sprit? Man skulle kunna säga såhär; av de energikällor som är som mest energirika ligger fett i toppen på 9 kalorier per gram och näst därefter alkohol på 7 kalorier per gram. För att jämföra med kolhydrater och protein så ger de bara 4 kalorier per gram, men då tillför de också en hel del näring.

Läs även Kaloritabell: Dryck

Detta får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kan jag äta mer på helgerna?

Snacks att äta om du vill gå ner i vikt

Recept på nyttigt snacks till helgen

Lista på nyttigt snacks

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här