Colourbox

Detta kan du byta ut sockret mot

Många har svårt att avstå från sockret i både kaffet, teet och frukostflingorna.
Här tipsar vi därför om ett par lite hälsosammare vardagsalternativ.
– Det går att lära gamla hundar sitta, säger Josefine Jonasson, Leg. Dietist.

Hur gör man egentligen för att minska på sockerintaget om man har druckit sitt kaffe eller te, ätit sina frukostflingor och bakat sin favoritkaka på samma sätt hela sitt liv?
Det allra bästa, menar Josefine Jonasson, är att ta en dag i taget och försöka vänja sig av vid allt det där söta successivt.
– Dra ner på sockret i kaffet och teet, sluta med sötade flingor, baka med mindre socker och begränsa fikabrödet och godiset till helgen. Satsa hellre på färska eller frysta frukter och bär för att få den söta smaken. Fruktsockret är nämligen snyggt förpackat på så vis att det serveras tillsammans med vitaminer, mineraler och fibrer, säger hon.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Baka med frukter och bär

Att börja baka med fruktsocker för att vara nyttig är däremot ingenting Josefine Jonasson rekommenderar, eftersom man då har plockat ut fruktsockret från sin snygga förpackning och därmed också förlorat alla de där nyttiga ämnena.
– Såvida du inte utesluter sockret helt och fyller kakan med frukter och bär för att få den söta smaken förstås, tillägger hon.

Använd sötningsmedel – men bara i "värsta fall"

Har du svårt att sluta med socker i kaffet och teet eller inte kan avstå läsk, finns vissa alternativ som kan fungera under en viss övergångsperiod:
– Ta sötningsmedel i den varma drycken i stället och köp lightläsk, men se till att för den sakens skull inte överdosera! Läsken bör fortfarande ses som någonting "extra" du kan unna dig ibland och absolut inte någonting du kan dricka varje dag.

Testa att använda sötaktiga kryddor

Råsocker, honung och sirap är andra livsmedel som ofta framställs som nyttiga alternativ. Många tar exempelvis gärna en klick honung i yoghurten. Men även om dessa alternativ kan vara lite bättre än vanligt socker är den förbättringen försumbar, menar Josefine Jonasson.
– Använd hellre kanel eller kardemumma i till exempel yoghurten. Men återigen: Försök hellre dra ner på själva behovet av den söta smaken. Det är ju det du försöker komma bort från. Jag lovar, ditt framtida jag kommer att tacka dig.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här