Getty images

Så firar du påsk - med full kontroll

Ett överflöd av godis, en dignande buffet och både öl, vin och snaps.
Känner du orolig för att påskhelgen ska få dig att tappa kontrollen?
Här tipsar Josefine Jonasson, Leg. dietist på Wellobe, hur du både firar och njuter – med full koll.

Känner du igen dig? Få fri tillgång till ALLA våra verktyg

Ibland kan önskan om att få släppa kontrollen vara större än suget efter något specifikt att äta. Att släppa på den kontrollen ibland behöver inte alls vara fel och viktmässigt är det sällan någon katastrof så länge man inte låter det gå för lång tid utan kontroll. Det kan ju till och med vara så att man fortsätter gå ner i vikt under denna period eller åtminstone inte går upp. ”Att släppa kontrollen” kan ju innebära att man inte loggar, väger och mäter och behöver inte alls handla om att man går ”all in” och släpper allt man kan, vet och brukar göra.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Dietistens bästa påsktips

1. Nej, du måste inte äta godis bara för att det finns. Och framförallt måste du inte äta allt eller ingenting. Ett bra riktmärke kan vara att ett normalstort påskskägg på cirka 400 gram innehåller hela 1 600 kcal.
2. Testa att önska dig eller fylla årets ägg med någonting annat än godis. Varför inte en skraplott, biobiljett, parfym eller något annat kul?
3. Givetvis ska du njuta av årets påskbuffet. Men försök hålla lite koll på dina portionsstorlekar. Det är alltid lätt hänt att ta för mycket när det finns mycket mat.
4. Glöm inte bort grönsakerna på påskbordet. Tvärtom, börja gärna fylla din tallrik med dem. Det kan hjälpa mycket att blanda ut din portion med energisnåla grönsaker.
Få fri tillgång till ALLA våra recept och träningsprogram

5. Välj hellre smaksatt vatten än söt påskmust. Citron, gurka eller apelsin i en vanlig tillbringare med några isbitar ger jättegod, fräsch smak.
6. Tänk även på att alkohol innehåller en hel del kalorier, så drick med måtta så att du inte "häller i dig onödig energi" utan att tänka på det.
7. Framför allt, fundera redan innan påskfesten vad du faktiskt tycker det är värt att spendera "din kaloribudget" på. Välj aktivt från början och håll dig sedan till din plan, så kommer du att njuta och må bättre både innan, under och efter helgen.

Glad påsk!

//önskar Josefine Jonasson, Leg. dietist på Wellobe

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här