”Är surdegsbröd bättre för vikten?”

Jag undrar hur det egentligen är med surdegsbröd. Är det verkligen så mycket bättre att äta än något annat sorts bröd?
-Brödälskaren

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

Josefine Jonasson, Leg. Dietist:
Fördelen med surdeg är att det höjer blodsockret lite långsammare än bröd utan surdeg samt att man kan uppleva att man blir lite mer mätt av surdegsbröd. Mättnad är dock en subjektiv känsla och varierar mellan olika personer. En annan fördel med surdeg är att det blir hållbarare och saftigare. När det gäller energiinnehåll behöver däremot inte surdeg betyda att brödet är energisnålare. Att baka semlor och pizza på surdeg är inte alls fel men att tro att det skulle göra att det plötsligt blev nyttigt är att tro för mycket på surdegen.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Hur mycket kan jag äta med 5:2?”

Jag har börjat med 5:2-dieten, men jag känner att det är svårt att hålla mig till exakt 500 kalorier på fastedagarna. Det blir tufft framemot eftermiddagen när jag börjar känna av hungern. Kommer det att göra  stor skillnad om jag äter 600–700 kcal på faste­dagarna?

-Carin

SVAR: Om du vill hålla dig till strikt 5:2 bör du inte äta mer än 500 kalorier (600 kalorier för män) på 2-­dag­arna. Blir det för tufft och du ändå vill uppnå samma resultat bör du sänka energiintaget något under de andra dagarna, eller helt enkelt testa en annan viktminskningsmetod.

”Jag vill ha tips på nyttiga mellanmål”

Jag försöker gå ner i vikt så nu tränar jag mycket. Men jag behöver tips på matiga och nyttiga mell­anmål som inte innehåller allt för mycket kalorier.

-Eva

SVAR: Visst finns det många matiga, nyttiga mell­anmål för den som tränar mycket och samtidigt vill gå ner i vikt. Här kommer några bra och nyttiga förslag:

•Lättkesella med bär/frukt (cirka 150 kcal).

•Keso med bär/frukt (cirka 125 kcal).

•Ett kokt ägg (cirka 75 kcal).

•Kokt ägg på knäckemacka (cirka 115 kcal).

•Knäckemacka med kalkon och tomat (cirka 60 kcal).

•Yoghurt med krossat knäckebröd och några solrosfrön (cirka 125 kcal).

”Kan jag äta två dieter samtidigt?”

Jag äter GI-mat och trivs väldigt bra med det. Mitt mål är att gå ner i vikt och det har jag inte riktigt uppnått. Nu funderar jag på att fortsätta med GI, men dessutom prova 5:2. Så jag undrar om det är möjligt att kombinera dessa två olika metoder? 

- Rebecka

SVAR: Att äta mat som höjer blodsockret långsamt är alltid bra och att fortsätta med detta när du äter enligt 5:2-metoden låter som en bra idé. Oavsett hur man väljer att gå ner i vikt är det viktigt att välja mat som ger bra näring. Ju mindre man äter desto viktigare är det helt enkelt att det man äter är bra mat. Lycka till!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här