Därför är 1 300 kcal vår lägsta nivå i Wellobe.

Varför ska man äta 1 300 kcal?

Hur många kalorier ska man äta per dag för att gå ner i vikt?
Eller rättare sagt, hur många kalorier ska man minska?
Här svarar vi på vanliga frågor kring kaloriräkning.

Nå din målvikt – med våra verktyg

Hur många kalorier ska man äta per dag för att gå ner i vikt? Eller rättare sagt, hur många kalorier ska man minska sitt energiintag med? Och varför har olika personer olika nivåer? Kaloriräkning kan kännas som en hel vetenskap. Men egentligen är det bara enkel matematik. Låt oss förklara:

När du blir medlem i Wellobe* får du en individuellt anpassad rekommendation för det antal kilokalorier (kcal) du bör äta per dag för att nå just din målvikt. Vilken kalorimängd du hamnar på styrs av faktorer som kön, ålder, längd, startvikt, datum för önskad målvikt samt fysisk aktivitetsnivå. Formeln härstammar från en man vid namn Harris Benedict och en ekvation som utgår från varje individs basalförbränning (den mängd energi som förbränns i vila). Ett genomsnittligt kaloriintag för en viktstabil ligger på 1 800 - 2 500 kcal per dag. De allra flesta medlemmar i Wellobe som vill gå ner i vikt landar på en rekommendation på 1 300 kcal om dagen.

JUST NU: 50% rabatt

Nolltolerans mot vikthets och osund viktnedgång

Många medlemmar i Wellobe upplever dock att 1 300 kcal är för lite. Så, låt oss förklara vad vi baserar denna minimumnivå på:

De flesta medlemmar vill gå ner 1 kg i veckan (eller mer). Då krävs ett underskott på 7 000 kcal, vilket i sin tur är ett underskott på 1 000 kcal per dag. Ska man lyckas att gå ner ännu mer än så måste man antingen...

1) ... minska sitt underskott ännu mer än så, men då är risken att kroppen inte kommer få den näring den behöver för att fungera ultimat.

2) ... öka sin förbränning för att på så vis landa på ett kaloriunderskott. Och hur gör man det? Jo, genom att träna. En heeel del.

Läs även Får jag äta mina motionskalorier?

Eftersom vi på Wellobe absolut inte vill bidra till någon form av vikthets eller ohälsosam viktnedgång, har vi alltså medvetet satt en undre gräns på 1 300 kcal. Att minska sitt energiintag ännu mer för att gå ner i vikt snabbare, är alltså ingenting vi rekommenderar. Faktum är att du faktiskt inte kan sätta en lägre gräns än så i vårt program.

Detta får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kaloribehovet – hur räknar man ut det?

Kaloriräkning eller ej?

Hur mycket är 500 kalorier?

10 tips – för att äta färre kalorier

Kaloribehovet – hur räknar man ut det?

Dietistens kaloriguide

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här