Getty images

Så snabbt och enkelt kan du gå ner 1 kg i veckan

Att tappa ett helt kilo i veckan kan låta mycket.
Men att gå ner i vikt snabbt och enkelt är faktiskt rätt enkelt.
– Det är att gå ner i vikt och behålla sin nya vikt på lång sikt som är det svåra, säger Josefine Jonasson, Leg. Dietist.

Nå DIN målvikt – med våra verktyg
Att gå ner i vikt snabbt och enkelt är tämligen lätt. Det är bara att se till att få i sig mindre energi än du gör av med. Risken är att du blir så hungrig att du börjar småäta mellan målen eller överäta vid nästa måltid. I slutändan kanske du till och med har fått i dig mer kalorier än vad du hade fått om du hade ätit en bra, mättande måltid från början. Den långsiktiga kostnaden kan dessutom bli att du, förutom fett och vätska, även tappar muskler. Och muskelmassan ska du vara rädd om, den ökar nämligen den förbränning och hjälper dig på så sätt att bibehålla din fina viktnedgång.

Bli medlem från 179 kr/månad

Man kan också träna mer

Ett annat alternativ för att gå ner ett kilo i veckan är att göra av med mer energi än du äter. Men det kan vara lite kämpigare. För att gå ner ett kilo i veckan krävs ett energiunderskott på 1 000 kilokalorier per dag och det är ganska mycket att få ihop på bara träning. För en medelålders kvinna som är 166 centimeter och väger 65 kilo innebär det en promenad i en hastighet på 5,6 kilometer i timmen i 5,5 timme…!

Bättre att skynda långsamt

Att försöka gå ner ett kilo i veckan bara genom att minska mängden mat kan å andra sidan innebära ett energiintag på bara 500-600 kilokalorier per dag. Och att få i sig all näring du behöver ifrån vanlig mat på ett så lågt energiintag är omöjligt. Dessutom kommer du sannolikt att bryta ner din muskelmassa. Är du bara lite överviktig, är kort, sitter stilla mycket eller av andra skäl har en låg förbränning kan det dessutom vara svårt att gå ner så mycket som ett kilo i veckan. I alla fall om du vill gå ner i vikt på ett sunt och långsiktigt sätt. Att gå ner i vikt snabbt och enkelt är förstås motiverande. Men på sikt är det att göra dig själv en otjänst.
Kan vår metod fungera för dig? Kolla här

Det bästa är en kombination

Min rekommendation är att du faktiskt sätter ribban lite högre från början och väljer ett hälsosammare men mer hållbart sätt. Det bästa är att sänka ditt energiintag genom att välja mat som mättar bra, ösa på med grönsaker och dra ner på så kallad ”utrymmesmat” som bara ger energi och inte så mycket mättnad och näring. Kombinera det med ökad fysisk aktivitet och en dos tålamod så har du kommit långt. Ska det vara hållbart kan det för vissa behöva ta tid, men det långsiktiga resultatet kommer att göra att det värt det.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg