Getty Images/Marcus Järvinen

Så skapar du nya vanor i sommar

Sommaren är en perfekt tid att skapa nya vanor.
Du kan nämligen få allt på en gång: Ledighet, god och hälsosam mat, motion och ett bättre mående.
Josefine Jonasson, leg. dietist på Wellobe, ger sina bästa tips för att du ska lyckas.

Vill du hålla vikten eller tappa några kilon i sommar? Bli medlem här

Tänk dig att du lyssnar på radio P1 dygnet runt. Du trivs med att alltid ha radion på och du vill inte missa något på P1. Så tipsar någon om ett riktigt bra program på radio P3 och du känner att du skulle få många bra råd och idéer från det programmet. Men ändå, du vill inte missa något överhuvudtaget från P1, allt där tilltalar dig.
Helst av allt önskar du att du skulle få ett par timmar extra per dygn men inser såklart omöjligheten i det.
Hur ska du gå tillväga?

JUST NU: 50% rabatt

Oceaner av tid – men finns orken?

När man radar upp det såhär blir det snabbt uppenbart att det inte går att få in 24 timmars lyssnande på P1 plus ett par timmar P3, på ett dygn. Det spelar ingen roll hur mycket man vill, det går helt enkelt inte. Ett dygn är 24 timmar långt. Punkt.
För att lägga till aktiviteter i ett fullt schema är det nödvändigt att ta bort något annat. Viktigt att notera är också att tid och ork inte alltid går hand i hand. Man kan ha oceaner av tid men finns inte orken blir det svårt att få till det. Har man däremot massor av energi, ork och lust kan man ibland hinna mer än vad man egentligen har tid med och i ett kortare perspektiv kan detta vara fullt möjligt. På längre sikt blir det tärande och skapar skadlig stress.

Ibland behöver vi se resultat – för att få motivation

Resultat skapar motivation och ibland krävs resultat för att man ska se vinsten med de nya vanorna och värdet av det man har offrat för dem. För så är det ju, börjar man med något nytt så måste något annat stå tillbaka. Vill man få in ett riktigt bra program från P3 behöver man ta en lika lång paus från P1. Att lyssna med ett öra på varje kanal blir sällan bra.

Inte medlem än? Få fler tips på hur du ska äta här

I sommar kan du få allt

Sommaren är en utmärkt tid att starta nya vanor även om man spontant tänker det omvända. Man vill vara helt ledig utan krav, pekpinnar eller måsten. Att ta tag i sina mat- och motionsvanor känns därför inte aktuellt alls. Det hamnar rätt långt ner på listan och skjuts fram till hösten.
Det fina med att skapa nya vanor under sommaren när almanackan är mindre uppstyrd är att man faktiskt kan få allt. Ledighet, god och hälsosam mat, nya smaker, bättre mående och en fin start på hösten.
Om du känner igen dig i detta, ta ett steg tillbaka och fundera över vad du vill ha ut av din sommar och ledighet och framförallt hur du vill att din höst ska börja.

6 tips – för en hälsosam och enklare sommar

Grönsaker: De blir inte bättre än så här så passa på att njuta av dem och prova både nya sorter och tillagningsmetoder. Använd dem som tillbehör, i maten, som huvudråvara, ös på!

Groddar: Har du inte tid, plats eller möjlighet att odla dina egna grönsaker är hemgroddade groddar en bit på väg. De ger dessutom snabb återbäring genom att de blir klara på bara ett par dagar.

Färska kryddor: Höjer vilken rätt som helst till ytterligare en nivå. Torkade kryddor är inte heller att förakta, även de är rejäla smakhöjare.

Vatten: Drick tillräckligt. Är det inte extremt varmt behöver du inte bära runt på en vattenflaska hela tiden men ta för vana att dricka ett par stora glas på förmiddagen, två på eftermiddagen och två på kvällen. Då får du in en bra vana att dricka innan du är riktigt törstig. Smaksätt med citron, lime, gurka, mynta eller vad du gillar, kolsyra om du föredrar det men krångla inte till det. Vanligt vatten är tillräckligt bra.

Rester: Spara allt som blir över efter maten och gör gärna lite extra så att det verkligen blir rester. Antingen gör du en matlåda, lik middagen, till morgondagens lunch, eller så använder du ex kycklingen i en matig sallad. Komplettera med andra tillbehör så har du en helt ny måltid. Varma grönsaker passar t ex utmärkt som bas i en kall matig sallad. 

Hemgjorda såser och salsor: Använd matyoghurt eller vanlig naturell yoghurt, krydda och salta och använd som sås. Mango, avokado, chili, rödlök, lime och koriander slår vilken köpt salsa som helst och passar utmärkt till både grillat och som smakhöjare till kycklingsalladen. Keso är ett annat både mättande och proteinrikt tillbehör som man kan krydda upp eller äta som det är. Perfekt till lite starkare rätter. 

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här