Unsplash

Vänta inte tills du är törstig – drick vatten regelbundet

Vatten, vatten, bara vanligt vatten. 
Ja, svårare än så behöver det faktiskt inte vara att tillgodose sitt vätskebehov. 

Hur mycket man måste dricka är omöjligt att svara på då det beror på så många saker. Dels beror det på hur mycket och vad man äter och dricker, dels hur mycket man svettas. Är det varmt ute eller om man rör mycket på sig behöver man dricka extra. 

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Vänta inte med att dricka

Att vänta med att dricka tills man verkligen är törstig låter logiskt men då är det faktiskt lite för sent, då har vätskebristen redan påverkat prestationen. Springer man ett lopp eller är fysiskt aktiv på annat sätt blir denna skillnad tydlig. Om man dricker i förväg genom att dricka till måltiderna, när man är fysiskt aktiv och svettas extra behöver man sällan oroa sig för att bli uttorkad.

Tecken på att man inte fått i sig tillräckligt med vätska kan vara huvudvärk, trötthet och koncentrationssvårigheter men dessa tecken kan upplevas ganska diffusa.

Har man däremot kraftig uttorkning är det tydligare, då minskar urinmängden, tröttheten är påtaglig även under vila samt att huden blir insjunken. Detta är visserligen ett allvarligt tillstånd som behöver åtgärdas men det å andra sidan inte så vanligt.

Kan man dricka för mycket?

Att man behöver dricka är alltså tydligt men kan man dricka ”för”mycket?
Som med allt annat finns det gränser.

När det gäller just vätska är den lite vag och högst individuell men den finns.

Om man stjälper i sig flera liter vatten riskerar man att rubba balansen mellan kalium och natrium i kroppen vilket inte heller är hälsosamt. Lagom är alltså bäst. Igen.

1,5–2 liter om dagen

Kort sagt: Normalt behöver man få i sig 1.5-2 liter vätska per dygn. Om man svettas mycket eller befinner sig i en varm miljö kan man behöva dricka mer. En enkel koll på om man har hamnat på en lagom nivå är att man ska kissa några gånger per dag och att urinen ska vara ljusgul. En mörkt gul, koncentrerad urin tyder på att man har druckit för lite.

Smarta tips

Även om vatten är allra bästa törstsläckaren kan det ibland vara gott med något annat att dricka eller att smaksätta vattnet med! Här är sex tips att testa.

  • Iste utan socker. Lägg helt enkelt ditt favorit-te i kallt vatten och låt det dra en stund. 
  • Smaksätt vanligt eller bubblat vatten med mynta och citron/lime. 
  • Vill du dricka läsk och ändå hålla nere energiintaget: Välj light eller zero. Det är fortfarande läsk och inte hälsodryck men ger åtminstone inga kalorier.
  • Iskaffe. Brygg starkt kaffe, häll över isbitar som du låter smälta. Smaksätt med iskall mjölk.
  • Frys in bär/lime/citron i iskuber för extra smak. 
  • Ska du på vandring eller vara ute länge, frys några flaskor med vatten under natten och låt dem tina under dagen så får du kallt vatten även efter ett par timmar. 

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här