Freedigitalphotos.

Frukosttips från dietisten

Vad är en nyttig frukost om man vill gå ner i vikt?
Vad är egentligen bäst att stoppa i sig på morgonen då?
Här ger Wellobes dietist tips på hur du bör tänka.

Få fler tips på nyttiga frukostar – som medlem


Vilket bröd är bäst? Vilka pålägg är nyttigast? Och vad ska man äta på morgonen om man inte tycker om mackor? Är du en av dem som tycker det är svårt att få till en nyttig frukost så hjälper dietisten Josefine Jonasson dig med några enkla knep.

Nå din drömvikt med oss!

Vilket typ av bröd är nyttigt till frukost?

– Det är toppen om du kan välj ett grovt bröd på morgonen. Ett grovt bröd ger mer mättnad än ett vitt bröd och du behöver inte äta så mycket för att bli mätt. Bröd med hela kärnor och surdeg skulle jag säga är allra bäst. Rågform, Rågkusar och de grova fyrkantiga vakuumförpackade bröden är bra alternativ allihop.

Vilka pålägg är nyttigast till frukost?

– Satsa på bra, proteinrikt pålägg att lägga på mackan. Kalkon, skinka, keso och avokado är fulla av nyttigheter. Skippa marmelad, nutella och korv.

Vad är en nyttigt frukost om jag inte äter bröd?

– Bär & keso med lite müsli i är ett alternativ som jag tycker är väldigt gott och mättande.

Är yoghurt och fil en nyttig frukost?

– Det kan absolut funka, men tänk på att välj naturell yoghurt eller fil och istället sätta till egna bär eller frukt. Undvik söta flingor och välj helst lite grövre med gott om fibrer som är gynnsamt för blodsockret och mättnaden. Komplettera gärna med solrosfrön.

Är kaffe och te nyttigt till frukost?

– Kaffe & te är absolut okej. Jag tycker att man ska vara försiktig med att använda socker i drycker och att dricka stora mängder juice.

Kan jag äta samma frukost varje dag?

–Jag får många frågor om det här med att variera frukosten och om det är nödvändigt. Det är inte alls nödvändigt och de flesta äter ungefär samma frukost varje dag. Hitta din favoritfrukost och variera den om du känner för det, inte annars.

Få fler nyttiga frukosttips som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här