Magnus Liam Karlsson/Colourbox

Så enkelt gör du bra snabbmat

Har du ont om tid eller bara ingen lust att laga mat?
Det behöver inte betyda onyttig snabbmat – tvärtom! Det är hur lätt som helst att sätta ihop både goda, snabba och hälsosamma måltider.

Få fler råd om hur du kan äta – som medlem
Ett tips är att göra en fusklapp till dig själv. Då slipper du tänka när det väl är dags att slänga ihop en snabb måltid. Gör en lista enligt nedan och se till att halva tallriken består av grönsaker.
Vill du hoppa över kolhydraterna kan du komplettera med grövre grönsaker som broccoli och kål. Eller varför inte bönor och linser som innehåller både protein och bra kolhydrater som ger en långvarig mättnad?
Du kan förstås även fylla på listan med egna favoriter.

JUST NU: 50% rabatt

Protein

Grillad kyckling (men skippa det feta, energirika skinnet).

Färska räkor (välj skalade om du har bråttom)

Varmrökt/rökt/gravad lax

Inlagd sill

Ägg

Konserverade bönor/linser

Tonfisk på burk

Keso

En bit färsk fisk eller kött direkt från delikatessdisken
Vill du ha fler tips på hur du ska äta för att minska ditt midjemått? Bli medlem i Wellobe >>HÄR<<

Kolhydrater

Matvete (finns konserv)

Råris/fullkornsris (frys in rester och tina i micron)

Kall potatis

Grovt bröd

Grönsaker

Frusna wokgrönsaker

Gröna ärtor

Edmamebönor

Morötter

Sallad på påse

Paprika

Coctailtomater

Få fler tips och bra kostråd
Bli medlem i Wellobe

När det gäller grönsaker är möjligheterna oändliga och det enda som styr är hur mycket du vill skala och skära. Blanda gärna frusna och färska grönsaker.

Tips

* Det finns färdig blandning med matvete och bönor på konserv – två i ett.
* Omelett går snabbt att laga och ger en känsla av lagad mat. Man kan dessutom lägga i lite allt möjligt i omeletten.
* Frys in rester av både kött/fisk och ris även om det bara blir små mängder kvar. En halv laxfilé och lite grillad kyckling blir en perfekt bas till en snabbmiddag.
* Koka flera ägg och spara i kylen. Skriv datum på så att de inte blir för gamla.
* Köp hem konserver med kikärtor, bönor och linser, ät dem kalla eller värm dem.
* Se till att alltid ha grönsaker i frysen så står du aldrig utan.
* Färsk eller tinad laxfilé kan du enkelt och snabbt tillaga i micron.
* Var generös med färska och torkade kryddor.
Som medlem får du fri tillgång till vårt arkiv med tusentals kaloriberäknade recept

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här