Getty Images. Se till att äta tillräckligt – annars kan du få huvudvärk, bland annat.

5 tecken på att du behöver äta mer – för att gå ner i vikt

För att gå ner i vikt behöver du göra av med mer energi än du får i dig. Men att äta för små mängder mat kan få motsatt effekt. Wellobe* listar fem tecken på att du kan behöva äta mer för att nå dina mål.

Kolla: Kan vår smarta mobilapp hjälpa dig?

Du överkompenserar
Att spara in på måltider och i princip svälta under vissa dagar kan vara förödande. Och människor med överviktsproblem tenderar att hoppa över fler mål än andra, enligt Stephan Rössner, professor emeritus.
– Sen överkompenserar de med flera pizzor på helgerna. På Överviktsenheten har vi därför alltid betonat vikten av att undvika att gå så länge utan mat att man tappar kontrollen. Tricket är snarare att planera. Studier visar att det går bättre för dem som har en regelbunden måltidsordning, har han tidigare sagt.

Du orkar inte träna
Kosten är det viktigaste för dig som vill gå ner i vikt, och det går att lyckas utan träning. Men äter du mat som varken är mättande eller näringsrik finns risken att du får i dig mer energi än vad du behöver ändå – och dessutom inte orkar med träningen. Då förbränner du inte heller de extra kalorierna.
Nå dina mål – med våra verktyg

Du får huvudvärk
Vissa människor, exempelvis de som får bra resultat av 5:2-dieten, klarar av att fasta ett fåtal dagar i veckan. Men för andra funkar det helt enkelt inte, och de drabbas av huvudvärk. Ofta beror det på brist av glukos, som finns i kolhydrater. Det kan av naturliga skäl innebära att du blir panikhungrig och tappar kontrollen över intaget.

Du blir inte mätt
Om du hoppar över måltider under dagarna är du förmodligen väldigt hungrig när det väl är dags att äta. Då är risken stor att du varken blir tillfredsställd eller mätt – och i stället får i dig oplanerad energi senare på kvällen.

Du äter för små portioner
Att du ska äta färre kalorier än förut betyder inte att du måste äta en mindre mängd mat. Går du exempelvis från att äta mycket av en onyttig kost finns risken att du inte klarar av att välja mer kalorisnål mat och dessutom skära ner mycket på portionerna. Äter du hälsosamt (se tips på vad nedan) kan du i flera fall få i dig i princip samma mängd mat som du gjort tidigare, utan att ligga på ett kaloriöverskott.
Så fungerar Wellobe

Tips: Exempel på bra livsmedel som är mättande och näringsrikt
– Viltkött, skaldjur, kyckling och fisk
– Keso, kvarg och ägg
– Baljväxter, rotfrukter och grönsaker
– Nötter och bär

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg