Boosta kroppen med magisk mat

Vilken mat är bra om du vill få en smalare och fräschare kropp - från insidan och ut. Och vad ska du äta för att orka mer? Wellobes dietist reder ut vad som är bra och dålig mat.

Dietisten Josefin Jonasson tipsar vilken mat som är den bästa och sämsta för din kropp.

Mat utan för mycket kalorier

Finns det speciell mat som är bättre än annan när man ska gå ner i vikt?

–Mat som ger volym utan ge för mycket kalorier är bra. Då håller du dig mätt men får inte i dig för mycket kalorier. Exempelvis fiberrik mat som grönsaker och rotfrukter. Man behöver inte välja lättprodukter - allt handlar om mängder.

Orka mer - med bra mat

Vad ska man äta för att orka mer?

–Det må låta präktigt men att äta allsidigt är bra. Försök ät kolhydrater, fetter och proteiner - men välj bra alternativ och kvalitet.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Fiberrika produkter

Vilken mat är kalorifattig men gör mig mätt?

–Fiberrika produkter som grönsaker och rotfrukter. Och välj alltid grovt bröd framför vitt till exempel.

Fräsch från insidan

Vilken typ av mat/livsmedel gör min kropp fräschare från insidan till utsidan?

–Återigen, tänk allsidighet. Frukt och grönsaker. Skippa vita produkter som vitt bröd, jasminris, vit pasta till förmån för grövre alternativ. Drick även ordentligt med vatten och skippa alla söta drycker.

"Undvik feta ostar"

Vilken mat ska jag undvika?

–Var försiktig med alltför mycket charkuterier, feta ostar och såser. Att äta regelbundet är också positivt för att blodsockret håller sig jämnt och man undviker att bli jättehungrig mellan måltiderna. Glöm inte att dricka ordentligt, gärna vatten.

Exempel på bra kolhydrater, fetter och proteiner som boostar din kropp:

- Kolhydrater av bra kvalitet som quinoa, fullkornsbröd med hela kärnor, rotfrukter, grönsaker och baljväxter som linser, ärtor och bönor.

- Bra fetter som olja, nötter, avokado och fet fisk.

- Rena proteiner som kyckling, fisk, kött, fågel och ägg.

Kom i form med Wellobe och bli av med dina extrakilon! Klicka här!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här