Getty Images

Kickstarta din hälsoresa – dietistens bästa tips

Januari och ett nytt år innebär en nystart för många.
Men hur gör jag en förändring som håller i längden? Måste jag begränsa vad jag äter för att nå mina mål?
Josefine Jonasson, leg. dietist på Wellobe, ger dig en matig guide för att lyckas.

Nå dina hälsomål för 2022 – som medlem

Januari är på ingång och nytt år hägrar men hur är det nu, är det med förtjusning, skräck eller både och?

En del upplever att januari kommer som en befrielse från konstant fika och småätande medan andra känner att livet förlorar sin glans när de behöver begränsa sitt ätande.
Vad ”begränsa” innebär är dock högst oklart och vi ska försöka reda ut detta på ett enkelt och hållbart sätt.

Nå din drömvikt med oss!

5 viktiga punkter

  • Först och främst, en stor del av förändringsarbetet ligger i att fundera kring vari problemet ligger. Det är svårt, att förändra vanor på ett hållbart sätt utan att veta var den svaga länken är. Fundera över när du började gå upp i vikt och vad det var som påverkade det. Kan du undvika att hamna där eller i liknande situationer igen och om du gör det, hur kan du hantera det annorlunda?

Ex. Efter graviditet, långsemester, en skada, en skilsmässa, i samband med klimakteriet eller liknande

Nå din målvikt – med vår metod

  • Fokusera på att lägga till istället för att ta bort, det blir så mycket roligare och lättare då. Vi är så vana vid att addera ”inte” eller ”ta bort” när det kommer till att förändra matvanor. Dessutom vet vi att så fort vi nämner, eller ens tänker på det vi behöver dra ner på, ploppar det upp där längst fram i tanken. Att då lägga till ett ”inte” hjälper inte mycket. Gör tvärtom.

Ex. Lägg till grönsaker. Ät frukt! Välj grovt bröd. Ta en lunchpromenad.

  • Ligg steget före. Uttrycket ”hunger är bästa kryddan” myntades av en anledning. Att hjärnan slås ur spel och tappar all kunskap och konsekvenstänk är inget nytt. Undvik att hamna i situationer där din hjärna försöker övertyga dig om att smågodis eller kanelbullar faktiskt är en riktigt bra lunch. Ligg steget före genom att äta innan hungern kommer. Att döva en hunger med en frukt eller ett ägg är lönlöst för de flesta men genom att ta det där lilla mellanmålet innan hungern är ett faktum kan man faktiskt undvika den. Man sparar inga kalorier genom att hoppa över måltider, tvärtom, man tar enkelt igen det med råge när hungern väl är ett faktum.

Satsa på regelbundna och planerade måltider, kanske frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål eller på annat sätt som passar dig och din vardag.

  • Skilj på mat och motion. Det är såklart två olika saker men faktum är att få saker påverkar varandra så mycket som de här. Att man inte orkar prestera så mycket på träningen om man inte äter är inga konstigheter. När det kommer till träning och viktnedgång är det däremot en annan sak. För många hänger det ihop på så vis att om man har ätit något onyttigt eller mer än vad man hade tänkt hoppar man helt enkelt över träningen. Kort beskrivet: Hälsosamt ätande – bra träning. Onyttigt ätande – ingen träning.

Försök att klippa banden här emellan. Planera din träning vare sig det är promenader eller på gymmet. Genomför de pass du planerat oavsett hur du ätit. Det enda du riskerar när du går och tränar trots att det blev chips till lunch är att må snäppet bättre av endorfinerna och stoltheten över att du tog dig ut.

  • Sist men inte minst, stå inte där vid tolvslaget på nyårsafton och lova dig själv att du ska bli en bättre människa redan i morgon. Du är redan tillräckligt bra. Se 2022 framför dig och tänk dig att du just fått 365 nya dagar att göra till dina, på ditt sätt.

6 handfasta råd:

  • Tallriksmodellen med halva tallriken grönsaker och rotfrukter till lunch och middag.
  • Regelbundna måltider – på ett sätt som fungerar bra för dig och din vardag.
  • Drick tillräckligt men undvik att dricka dina kalorier.
  • Välj mat som mättar.
  • Rör på dig lite varje dag.
  • Ta en dag i taget och njut av det du äter. Det finns inget som är förbjudet.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här