58 drycker och siffror på hur många kalorier de innehåller.

Kaloritabell: Dryck

Är ditt mål att gå ner i vikt?
Då kan det vara bra att även hålla koll på antalet kalorier i det du dricker.
Här är en kalorilista med 58 drycker och dess kaloriinnehåll*.

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

Vad är bäst att dricka om mitt mål är att gå ner i vikt? Måste jag bara dricka vatten? Hur mycket vatten ska jag i så fall dricka om dagen? Kan jag istället dricka mjölk som vuxen? Eller kan jag dricka lightläsk med gott samvete utan att gå upp vikt? Frågorna kring vad och hur man ska dricka när man befinner sig under en pågående viktnedgång är många. Här tipsar Wellobe’s dietist Josefine Jonasson om vilka drycker du kan dricka lite mer och mindre av.

* Om ingenting annat anges är livsmedlen nedan angivna i antal kilokalorier/100 ml. Kaloriinnehållet kan skilja sig åt beroende på märke och smak.

Vatten = 0 kalorier

– Vatten är viktigt för kroppen. Man brukar säga att en vuxen person bör dricka 1,5 till 2 liter vätska per dag och mer om man svettas mycket. Så ja, vatten är tveklöst den bästa törstsläckaren. Särskilt om du vill gå ner i vikt*. Vill du festa till det lite extra skulle jag tipsa om att lägga i några skivor gurka, citron eller varför inte bär?

Bubbelvatten = 0 kalorier

– Stort JA på denna. Vanligt bubbelvatten innehåller inga kalorier så det är bara att dricka och njuta! Det börjar däremot komma olika sötade varianter av vatten. Titta på innehållsförteckningen på flaskan så ser du direkt om den innehåller socker, sötningsmedel eller kalorier. Vill du festa till det lite extra är ett tips att hålla dig till vanligt vatten till vardags och spara bubbelvattnet till särskilda tillfällen.

Mjölk (standard 3%) = ca 60 kalorier

– Mjölk är näringsmässigt bra och innehåller viktigt kalcium och bra proteiner. Ett glas till maten är bra, men som törstsläckare är det för energirikt. Och då pratar jag enbart om mängden kalorier i jämförelser med vanligt vatten.

Apelsinjuice = ca 45 kalorier

– Juice innehåller förvisso inget tillsatt socker men en hel del fruktsocker. Att ta ett litet glas som lyx på helgen behöver inte vara fel men att dricka juice när man är törstig är inget jag rekommenderar. Det bästa är alltid att äta frukten hel – då är fruktsockret snyggt förpackat.

JUST NU: 50% rabatt

Lightdryck = ca 1 kalori

– Om man bara ser till kaloriinnehållet är det ingen fara att dricka lightdrycker. Däremot kan det vara så att du upprätthåller ett sötsug, även om det inte är från just socker. Prova dig fram för att se om sötsuget ökar när du dricker lightdryck eller om du kanske kan undvika den. Det är väldigt olika hur olika personer funkar. Mitt tips är att se light-drycker som en guldkant då och då, och inte något som släcker törsten.

Läs även Om skillnaden på läsk och lightläsk

Saft (Festis) = ca 40 kalorier

– Saft är ren sockerlösning. Det är inte bra för någon.

Kaffe = 0 kalorier

– För mycket kaffe är inte hälsosamt men i lagom mängd (cirka tre koppar per dag) kan till och med det vara bra. Tänk dock på att kaffe latte, cappucino och andra kaffedrinkar innehåller en hel del kalorier från mjölk och eventuellt sirap.

Te = 0 kalorier

– Helt energifritt om du dricker ditt te utan socker och mjölk. Prova gärna grönt och rött te som omväxling från det vanliga svarta.

Öl, vin och sprit

– Alkoholhaltiga drycker innehåller en hel del kalorier utan att tillföra kroppen speciellt mycket positivt. Vin har dock visat sig vara positivt i begränsade mängder. Förutom mängden kalorier du får i dig bör du tänka på att det är lätt hänt att du äter lite extra när du dricker alkohol. Eventuellt även dagen efter.

Läs även Så mycket påverkar alkoholen din vikt

Energidryck

– Många energidrycker innehåller både koffein och socker. Det betyder att de innehåller en hel del kalorier, och precis som alla andra söta drycker, inte är lämpliga om man vill gå ner i vikt.

Läs även Energidrycker – stjälper eller hjälper de?

Vad är bäst att dricka till maten om jag vill gå ner i vikt?

Kalorilista med 58 drycker

* Om ingenting annat anges är livsmedlen nedan angivna i antal kilokalorier/100 ml.

  1. Apelsinjuice (Rynkeby) 45 kcal
  2. Aloe Vera 40 kcal
  3. Blåbärssoppa (Ekströms) 45 kcal
  4. Buljong (fisk ätfärdig) 4 kcal
  5. Buljong (grönsaks ätfärdig) 5 kcal
  6. Buljong (höns ätfärdig) 5 kcal
  7. Buljong (kött ätfärdig) 8 kcal
  8. Celsius 4 kcal
  9. Chai latte 47 kcal
  10. Cider (1%) 47 kcal
  11. Cider (2,25% Kopparbergs) 57 kcal
  12. Cider (4,5% Kopparbergs) 65 kcal
  13. Cider (7% Kopparbergs) 79 kcal
  14. Coca cola 43 kcal
  15. Coca cola light 1 kcal
  16. Coca cola (Max) 42 kcal
  17. Espresso (bryggt) 9 kcal
  18. Fanta (Max) 50 kcal
  19. Festis (cactus & lime) 40 kcal
  20. Fläderdricka 30 kcal
  21. Folköl (2,8%) 36 kcal
  22. Fruktsoppa 55 kcal
  23. Hallonsoppa 50 kcal
  24. Lemon Lime (Fun light) 1 kcal
  25. Lingondricka 28 kcal
  26. Loka 0 kcal
  27. Läskedryck 49 kcal
  28. Lättdryck (drickfärdig) 17 kcal
  29. Lättöl 29 kcal
  30. Kaffe 0 kcal
  31. Kaffe latte 32 kcal
  32. Kaffe på pulver 2 kcal
  33. Mjölk (lätt 0,5%) 39 kcal
  34. Mjölk (mellan 1,5%) 48 kcal
  35. Mjölk (standard 3%) 60 kcal
  36. Mer 49 kcal
  37. Nyponsoppa (Ekströms) 45 kcal
  38. Oboy 370 kcal
  39. Pepsi 44 kcal
  40. pepsi max 0 kcal
  41. Proviva (mango/hallon) 40 kcal
  42. Proviva (active tropisk) 60 kcal
  43. Proviva (exotisk/blåbär/nypon/svart vinbär) 50 kcal
  44. Pucko Orginal (1,5% Cocio) 65 kcal
  45. Ramlösa 0 kcal
  46. Saft 41 kcal
  47. Sprite (Max) 43 kcal
  48. Sprit (40%) 222 kcal
  49. Starköl (4,5%) 47 kcal
  50. Te 0 kcal
  51. Vatten 0 kcal
  52. Vin (vitt torrt 12%) 68 kcal
  53. Vin (rött 12%) 72 kcal
  54. Whiskey (40%) 222 kcal
  55. Äppeljuice (Brämhults) 50 kcal
  56. Öl (lätt 2,3%) 29 kcal
  57. Öl (mellan 3,5%) 40 kcal
  58. Öl (stark 5,6%) 47 kcal

Se även våra andra kaloritabeller och guider

Kaloritabell för alkohol
Grönsaker
Frukt
Spannmål och fullkorn
Nötter och baljväxter
Kött och fågel
Fisk och skaldjur
Hur mycket väger 1 dl av...?

Tips!

Wellobe finns en databas med tusentals kaloriberäknade livsmedel och recept. Som medlem får du fri tillgång.

Få tillgång till hela Wellobes livsmedelsbas här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här