Robin Lorentz Allard

Hälsohypen som förändrade en hel värld

Sommaren 2012 sände brittiska BBC dokumentären Eat, Fast & Live longer, i vilken journalisten Michael Mosley testade att äta som vanligt i fem dagar i veckan och fasta i två. Det blev början på en av vår tids mest hyllade dieter. Här berättar vi mer om hur allting startade.

Är du sugen på att testa 5:2-metoden? Få hjälp igång här
För fyra år sedan satte den brittiska hälsojournalisten Michael Mosley upp tre hälsomål: Att leva längre, bevara sin ungdom – och gå ner i vikt. Helst med så få förändringar i vardagen som möjligt. Under fem veckor testade Mosley sedan att äta som vanligt fem dagar i veckan och fasta i två. Resultatet blev minus 6 kilo på vågen samt såväl sänkta blodsocker- och kolesterolvärden som sänkta risknivåer för cancer och åldrande.
Till Sverige nådde djungeltrumman 2013, då Vetenskapens värld i SVT sände dokumentären i samband med världslanseringen av Mosleys bok Fast diet (5:2-dieten på svenska). Och tack vare den enkelhet som den här typen av periodisk fasta ger, gjorde metoden snabbt succé:

5:2-metoden enligt Mosley
* Ät som vanligt fem dagar i veckan.
* Halvfasta i två dagar.
* Kompensera dock inte det minskade kaloriintaget de vanliga dagarna.
* Skär ner på raffinerade kolhydrater såsom bröd, pasta och ris.
* Välj fiberrik mat.
* Drick ordentligt med vatten, kaffe och te under fastedagarna.
I augusti 2013 var "5:2-dieten" ett av de mest sökta begreppen på Google. Liksom kring de flesta andra dieter har dock även debatten om den här metoden gått het sedan dess. Medan förespråkarna har pekat på enkelheten och därmed även långsiktigheten, har kritikerna uttryckt oro för de tvära kasten mellan vanliga dagar och fastedagar. I Storbritannien och USA har man dock sett att personer som följer 5:2 behåller sin muskelmassa i högre grad. Fördelen med det är att det underlättar förbränningen av kalorier, vilket i förlängningen leder till att andelen kroppsfett minskar.
* Källa: BBC, Livsmedelsverket, Aftonbladet

Kolla: Här är några som gått ner i vikt med 5:2-metoden

Så gick Sandra ner i vikt med 5:2-metoden
”5:2-metoden ger mig frihet under ansvar”

”Jag skulle kunna fortsätta hela livet”
Så gick Minna ner i vikt med 5:2-metoden

”Man går inte ner i vikt bara av att träna”

Från diskbråck till historisk viktnedgång

”5:2-metoden funkade perfekt för mig”

Testade 5:2 – och gick direkt ner i vikt

”5:2-metoden hjälpte mig gå ner i vikt”

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här