Getty images

Tappa 6 kilo till jul

Målet här är att gå ner max ett kilo i veckan.
Kanske behöver du inte riktigt hålla så hög takt?
Anpassa då metoden efter dina behov.

Nå DIN målvikt – med vår hjälp

Drygt var tredje svensk har gått upp i vikt de senaste sex månaderna, visar en Sifo-undersökning ifrån WW Viktväktarna. Samtidigt har nära var femte oroat sig mer för sin vikt än tidigare, kanske som en följd av att övervikt är en riskfaktor när det gäller svår covid-19. Här ger Josefine Jonasson, dietist på Aftonbladet Söndag och Wellobe*, sina 6 bästa gå-ner-i-vikt-tips.

1. Kalorirestriktion
Ät cirka 1 300 kcal per dag om du är kvinna och 1 600 om du är man. Väg och beräkna ganska noga i början, för lite kassabok så att säga, så kan du släppa på räknandet efter ett tag. Visste du till exempel att en matsked olja innehåller 130 kcal?

Behöver du gå ner i vikt? Kolla om vi kan hjälpa dig

2. Skippa energirika drycker...
... såsom läsk och godis och fika. Bort med allt som inte ger mättnad. När du äter, låt det vara ett medvetet beslut, så att du kan njuta fullt ut.

3. Dra ner på kolhydraterna
Men ta inte bort dem helt, vi behöver fibrerna och energin. Välj i stället mörkt bröd och potatis. Vill du äta ris och pasta – välj fullkornsvarianter.

4. Ös på med grönsaker
Använd dem i maten, gör långkok eller ugnsbaka.

5. Skippa panering, fritering och färdigasåser
Läs på förpackningen och se vad du vinner på att göra en egen sås i stället.

6. Rör på dig
Sätt till exempel som mål att gå, jogga eller cykla en halvtimme om dagen. Då ska den där halvtimmen bli av, oavsett hur dagen i övrigt ser ut. Hitta din träningsmotivation, som helst ska vara separerad från maten. Kanske ska du läsa någon av Anders Hansens böcker om vad motion gör för hjärnan?

Nå din målvikt – med våra verktyg

Börja inte med allt på en gång

Bestämmer man sig för att komma i gång med nya vanor är det viktigt att komma ihåg att en nystart inte behöver innebära en skafferirensning och inköp av dyra gymkort, menar Josefine Jonasson. Börja med att se var du befinner dig. Var är din lägstanivå? Kan du höja den litegrann? Börja med några få förändringar, allting räknas...

... läs hela intervjun "Kom i form – redan till jul" >>HÄR<<

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg