Getty Images

Här är bästa maten på julbordet

”Skippa julmusten! Ta det lugnt med prinskorven! Inte för många skinkmackor!”
Vi blir överösta med varningar för maten vi borde undvika på julbordet.
Här tipsar Josefine Jonasson, leg. dietist på Wellobe, om maten som är bra.

Få fler tips på hur du kan äta – som medlem

Rökt, gravad och varmrökt lax, sill, fårfiol, julskinka, lutfisk, grönkål (o-stuvad), brysselkål, knäckebröd, potatis, nötter och mandel. Visst låter det gott?

Det finns en hel del bra grejer på julbordet och en del kan bli ännu bättre om man tillagar med omsorg och medvetenhet. Det fina är att man dessutom kan fylla på med vadhelst man vill.

JUST NU: En månad på köpet

Fantastiska i färsk form

Den stora bristen på julbordet är helt klart rena, fräscha grönsaker och då menar vi inte att de som finns är smutsiga men tittar vi närmare på dem är de ofta dränkta i dressingar, gratänger och såser. Av gammal tradition och ofta helt i onödan.

De mest juliga grönsakerna är rödbetor, kålrötter, grönkål, rödkål och brysselkål och utgår vi från dem i färsk form är de fantastiska. I rödbetssallad, kålrotslåda och gräddstuvad grönkål tappar de tyvärr så mycket av sin främsta charm.

Julens bästa tips

  • Massera grönkålen, gärna tillsammans med broccoli, baka en kort stund i ugnen/förväll, lägg upp på fat och strö över rostade solrosfrön eller hacka några av julens nötter och strö över. Toppa gärna med granatäpple eller apelsin också om du gillar det.
  • Koka brysselkålen som den är, då är den som bäst. Du kan även dela den mitt itu och ugnsbaka lite om du föredrar det.
  • Gör en stor sallad av exempelvis fint strimlad rödkål, masserad grönkål, och strimlad fänkål. Även här passar broccoli om man vill ha det. Tillsätt granatäpplekärnor och några hackade eller flagade mandlar. Gör en dressing av olivolja, dijonsenap, citron och salt. Häll över dressingen och blanda. Salladen klarar sig i kylen hela julhelgen – om den inte går åt direkt alltså.
  • Den klassiska finska kålrotslådan innehåller både grädde, smör och sirap och att uppmana till att laga den på mjölk och lite mindre smör och sirap anses kanske som en skymf men prova och kalla den något annat om det känns mer korrekt. Kålroten i sig passar nämligen alldeles utmärkt på julbordet.
  • Riven färsk rödbeta med ingefära eller pepparrot och lite salt är otroligt gott och fräscht och mindre kladdigt än vanlig rödbetssallad.
  • Ät långsamt och lägg ner besticken mellan tuggorna.
  • Tänk tallriksmodellen till lunch och middag.
  • Välj lightvarianten av julmust, du sparar cirka 120 kcal/33 cl- flaska.
  • Välj nötterna från julgodisbordet. Visst, de innehåller en hel del fett och även om det är bra fett ger de energi. Men väljer du att knäcka själv tar det lite tid i anspråk och du hinner inte äta lika många som om du tagit färdigskalade. Dessutom är nötter långt mer hälsosamma än godis och choklad, oavsett energiinnehåll.
  • Låt citrusfrukter som är som allra bäst denna tiden på året också ta plats på gottebordet.

Nå din målvikt – med vår metod

Handlar mer om mängden än vad du äter

Den allra största orsaken till att man går upp i vikt under julen är trots allt ändå att man äter mycket och ofta i kombination med att man är mer stillasittande än vanligt.
Just de två sakerna kan man dock göra något åt med lite planering. Fortsätt med dina träningspass och dra med dig släkten ut på långpromenader mellan julklappar, mat och Kalle Anka. Det brukar vara skönt för alla och kan anpassas efter både gammal och ung.

Sist men absolut inte minst, njut av allt du äter och gör under julen. Det stämmer att det är vad man äter mellan nyår och jul som spelar störst roll men det betyder inte att man ska undvika bra val även mellan jul och nyår om man kan och vill.
Kom ihåg att dåligt samvete smakar lika illa som de där otäcka hasselnötterna man får ibland när man knäcker nötter. Det hör inte hemma någonstans där något ätbart serveras så skippa det.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här