Getty images/Magnus Liam Karlsson.

Dietisten: Så håller du "nollan"

Kanske har du kämpat på en tid – och äntligen nått din målvikt. Då kan det plötsligt kännas tomt att inte ha något tydligt mål längre. En annan risk är att du slappnar av och faller tillbaka i gamla vanor. Här är dietistens bästa tips på hur du går vidare.

Nått din målvikt? Testa gärna vårt "Hålla-nollan-program"

När du går ner i vikt får du hela tiden återkoppling på att det du gör är rätt. Kläderna blir lösare, det blir lättare att röra sig och kanske berömmer din omgivning dig. Du får lön för mödan, helt enkelt. Och då vinner alla belöningarna över allt det där jobbiga. Men vad händer sedan då, när du väl har nått din målvikt? Plötsligt är målet att “bara stanna kvar där du är” – och hur kul känns det egentligen? Återkopplingen på vågen är samma siffra hela tiden, de nya kläderna har hunnit bli gamla – och det är inte någon som kommenterar hur duktig du är bara för att du håller vikten.
Kanske du också precis har insett att du inte alls kan återgå till dina gamla vanor, utan att du fortfarande behöver ha koll både på vad och hur mycket du äter. Och hur uppmuntrande är det? Det är ju lite som att gå till jobbet utan att få lön eller som att betala av en resa du redan har varit på.

Det är nu du behöver en plan på riktigt. En bra plan. Och det är i ditt huvud du behöver börja.
 

Nej, vår tjänst handlar inte enbart om att gå ner i vikt. Vi kan också hjälpa dig HÅLLA din nuvarande vikt. Kom igång med DIN hälsoresa – redan idag
 

1. Först och främst: Omvärdera vad ”ett bra resultat” är.

När du gick ner i vikt var tappade kilon ett bra resultat. Nu är det viktstabilitet och ihållande av fina vanor som är bra. Intala dig själv just det, för det är viktigt. Det är hela grejen.
Redan medlem? Gå vidare till resten av dietistens tips >>HÄR<<

”Tänk kvalitet före kvantitet”

Bara det faktum att du ska vara viktstabil är en utmaning, det har vi redan konstaterat. Visserligen kommer du att kunna äta lite mer än vad du kunde när du skulle gå ner i vikt. Men med “lite mer” menar jag just lite mer. Och genom att vara fysiskt aktiv kan du höja din förbränning ytterligare och på så sätt kunna äta ännu lite till.
Sammanfattningsvis är mitt tips för att “hålla nollan” att behålla de nya, fina vanor du skaffade under din viktnedgång. Ät bra och mättande proteiner, välj fiberrika kolhydrater, och ös på med grönsaker och rotfrukter. Var nyfiken och hitta nya receptfavoriter, prova att tillaga grönsaker på olika sätt, det påverkar smaken oerhört mycket. Låt mat vara roligt och något du längtar efter. Tänk kvalitet före kvantitet. Du är värd det bästa, helt enkelt. Lycka till!
Wellobes-metoden är vare sig en diet, bantningskur eller något hokus pokus
– läs mer om den >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg