En jämförelse mellan LCHF och 6:2.

LCHF vs 5:2

Utesluta kolhydrater helt eller äta max 500 kalorier två dagar i veckan?
Att välja vilken diet som passar kan vara svårt.
Därför har vi här jämfört LCHF och 5:2-metoden med varandra.

Få fler tips på hur du ska äta för att gå ner i vikt
Bli medlem i Wellobe

Det här är LCHF

LCHF står för Low Carb High Fat och innebär att man äter så lite kolhydrater som möjligt för att istället äta sig mätt på fett och protein. Man räknar kolhydrater istället för kalorier och det maximala intaget per dag bör inte överstiga 20 gram kolhydrater om man är strikt. Målet med LCHF är att försätta kroppen i ketos. Kroppen får då sin energi från fett istället för kolhydrater.

JUST NU: 50% rabatt

Det här är 5:2-dieten

Väljer man att följa 5:2-dieten så fastar man två dagar i veckan för att äta vad man vill resterande dagar. De som står bakom 5:2-dieten menar att vår kropp mår bra av att pausa ätandet eftersom vi människor är skapta för att jaga, äta och fasta däremellan. Insulinmängden sjunker under fastedagarna och kroppen kan då inte lagra fett. Kort tid utan mat påverkar inte heller våra muskler.

Vill man använda metoden för att gå ner i vikt rekommenderas man som kvinna att äta max 500 kalorier och en man 600 kalorier under fastedagarna. Man kan byta fastedag efter vad som passar.

Mat att äta enligt LCHF

  • Kött
  • Fisk och skaldjur
  • Ägg
  • Mejeriprodukter
  • Ost
  • Naturligt fett som smör och feta såser
  • Ovan-jord-grönsaker
  • Livsmedel man kan äta med måtta beroende på hur strikt man vill vara
  • Bär
  • Nötter

Mat att undvika enligt LCHF

  • Bröd
  • Pasta
  • Ris
  • Potatis
  • Socker och annan stärkelserik mat
  • Chips
  • Öl
  • Frukt

Mat att äta enligt 5:2-dieten

Allt, så länge man äter max 500 eller 600 kalorier under fastedagarna beroende på om man är man eller kvinna. Övriga dagar finns inga förbud i matväg.

Mat att undvika enligt 5:2

Det finns inga förbud.

Resultat av LCHF

Effekten av att äta mer protein och fett är att kroppen ställer om sig och får sin energi från fettet istället för kolhydrater. Det sägs kunna ge positiva resultat på blodsockret som då kan bli mer stabilt. Fett mättar också mer än kolhydrater.

Resultat 5:2

Studier visar att 5:2-dieten stabiliserar blodsockret och också kan sakta ner åldrandet eftersom den minskar risken för cancer, diabetes och andra hjärt- kärlsjukdomar. Kolesterolvärden och blodtryck har också förbättrats och nyligen publicerades en studie om hur 5:2 kunde minska de negativa effekterna på sjukdomen Alzheimers.

Testa om 5:2 kan fungera för dig
Bli medlem i Wellobe

LCHF och viktminskning

Många använder sig av LCHF-dieten för att gå ner i vikt. Problemet är att det i slutändan fortfarande handlar om att göra sig av med mer energi än man får i sig. 1 gram fett ger mer kalorier än 1 gram kolhydrater och därför kan det tänkas att man lättare får i sig för mycket. Å andra sidan mättar fett mer än kolhydrater och därför äter man kanske mindre.

5:2 och viktminskning

För att gå ner 1 kilo i vikt måste man ha ett underskott på 7 000 kalorier. I snitt behöver en människa mellan 1800-2500 kalorier per dag. Genom att äta minimalt med kalorier under två fastedagar kan man snabbare nå målet. En fördel med 5:2 är att man får äta som vanligt övriga dagar vilket kan underlätta och motivera.

LCHF och träning

Det finns inget som visar att LCHF-dieten i kombination med träning skulle vara något dåligt för oss. Snarare tvärtom. Kroppen mår bra av att röra på sig och vill man gå ner i vikt kan man skynda på processen. Man ökar också fettförbränningen genom att träna.

5:2 och träning

Under fastedagarna kan det kännas lite tyngre att träna, eftersom man då lever på ett kaloriunderskott. Det är individuellt vad man klarar av en fastedag. Vissa tränar som vanligt medan andra kanske väljer lugnare träningsformer som promenader, simning eller yoga. Övriga dagar kan man träna på som vanligt.

LCHF och alkohol

Öl, vin och drinkar innehåller ofta mycket kolhydrater men om man vill man unna sig ska man helst göra det med torrt rött vin, whisky, konjak, vodka eller drinkar utan socker.
Prova Wellobes verktyg och se hur de kan hjälpa dig

5:2 och alkohol

Alkohol innehåller lika många kalorier som fett. Därför kan det vara bra att se över sina alkoholvanor om man äter 5:2 för att gå ner i vikt. Med 5:2 finns inga förbud men under fastedagarna ska man få i sig max 500-600 kalorier. De kan man fördel använda på något som mättar. Alkohol triggar också ofta igång oss till att vilja ha mer.

För- och nackdelar med LCHF

Fördelar:

  • Man kan bli av med sitt sockersug.
  • Det goda fettet mättar.

Nackdelar:

  • Det finns inga vetenskapliga studier som visar hur LCHF påverkar på lång sikt. Däremot visar forskning att fett i överdriven mängd inte är bra för blodkärlen.
  • Man får inte äta av allt vilket ökar risken för överätning.
  • Det kan bli krångligare att äta ute på restaurang även om man allt oftare ser en LCHF-rätt på menyn.
  • Yrsel och illamående kan vara vanligt eftersom kroppen gör en omställning när den går från att få sin energi från kolhydrater till fett.
  • Veganer och vegetarianer har inte så många livsmedel att välja bland.
  • LCHF har stor miljöpåverkan med tanke på att kött- och fettkonsumtionen är större än hos en människa som inte följer någon diet alls.


Kolla: Hur mycket kan DU gå ner i vikt med Wellobe?

För- och nackdelar med 5:2

Fördelar:

  • Stabilare blodsocker
  • Saktar ner åldrandet
  • Minskar risken för cancer, diabetes och hjärtsjukdomar
  • Kan förbättra kolesterolvärdena och blodtrycket
  • Kan ha positiva effekter på sjukdomen Alzheimers
  • Man får äta vad man vill fem dagar i veckan vilken kan underlätta viktresan
  • Man väljer sina fastedagar själv
  • Det går fortfarande att unna sig utan att känna att man sabbat hela dietandet
  • Det är lättare för omgivningen att bjuda över på middag jämfört med många andra dieter

Nackdelar:

  • Man kan känna sig hungrig under fastedagarna
  • På fastedagarna kanske man inte orkar träna
  • Kritiker menar att 5:2 kan ge ätstörningar eftersom man kanske överäter de dagar man inte fastar
  • Kombinera 5:2 och LCHF
  • Varför följa en diet när man kan följa två? För att lyckas med sin viktnedgång måste man hitta ett upplägg som passar en själv. Enklast är nog att prova sig fram och det finns inget som säger att man inte kan kombinera 5:2 med LCHF.

Exempel på LCHF-menyer

  • Lchf frukost: Naturell yoghurt med musli gjord rostade nötter och frön i ugn och ett ägg.
  • Lchf lunch: Fröknäcke eller bröd gjort på keso med smör och ost.
  • Lchf middag: Tacopaj med skal av mandelmjöl. Använd gärna kryddor utan tillsatser och socker och välj den fetaste osten att strö över.
  • Lchf efterträtt: Hemmagjord glass utan socker. Sötad med stevia.
  • Lchf mellanmål: En näve nötter eller en bit brie.
  • Lchf dryck: Vatten.
  • Lchf snacks: Fläsksvålar.
  • Frukost: Wraps gjord på ägg och fiberhusk fylld med lax och cream cheese.
  • Lunch: Ugnspannkaka med keso och mandelmjöl samt bacon.
  • Middag: Hamburgare med stekt lök, aioli och ost. Serveras med coleslaw gjord på äkta majonnäs. Eller klassiska LCHF-pizzan med botten gjord på mandelmjöl. Toppa med salami, champinjoner, lök, oliver och mozzarella.
  • Efterrätt: Kladdkaka utan mjöl och socker.
  • Till kaffet: En bit mörk choklad.

En vanlig 5:2-meny

  • 5:2 frukost: Havregrynsgröt med äppelmos och mjölk samt en smörgås med ägg och kaviar.
  • 5:2 lunch: Bananpannkaka med bär och en grön smoothie.
  • 5:2 middag: Lasagne med sallad och fetaost och ett glas rött vin.
  • 5:2 efterträtt: Smulpaj med jordgubbar eller chokladkaka med mint.
  • 5:2 mellanmål: Keso med varma äpplen och bär.
  • 5:2 snacks: Popcorn och dipp med grönsaker.

Man kan själv välja om man vill äta ett par mål eller bara ett stort under fastedagarna. Livsmedel med låg kalorihalt är: frukt och grönsaker, fisk och skaldjur, kyckling och ägg. Många väljer att göra matiga sallader eller goda soppor som mättar.

Vi avråder dig dock från att använda 5:2 om du är:

  • Diabetiker
  • Gravid
  • Ammar
  • Har allvarlig sjukdom
  • Epileptiker
  • Haft ätstörningar

Bli medlem i Wellobe och få tillgång till tusentals kaloriberäknade recept

Tips på LCHF-recept frukost

  • Lchf-brödet Oopsies
  • Ingredienser 8 stycken
  • 3 ägg
  • 100 gram philadelphiaost
  • 1 nypa salt
  • 1 krm vitvinsvinäger

Så gör du:

  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa vitorna hårt med salt och vitvinsvinäger.
  3. Vispa ihop resten av ingredienserna och vänd sedan försiktigt ner i vitorna.
  4. Grädda i 25 minuter.

Fler LCHF-tips

  • Ät rotfrukter istället för potatis.
  • Fritera rättika istället för pommes frites.
  • Ät fröknäcke istället för bröd.
  • Välj mandel- eller annat nötmjöl istället för vanligt vitt mjöl.

Vill du ha mer tips på hur DU ska äta för att nå dina mål? Testa Wellobe

Läs även

5:2 Dieten för nybörjare

Så gick Sandra ner med 5:2-metoden

”5:2-metoden ger mig frihet under ansvar”

”Jag skulle kunna fortsätta hela livet”

Så gick Minna ner i vikt med 5:2-metoden

”Man går inte ner i vikt bara av att träna”

Från diskbråck till historisk viktnedgång

”5:2-metoden funkade perfekt för mig”

Testade 5:2 – och gick direkt ner i vikt

5:2-metoden hjälpte mig ner i vikt

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här