Magnus Liam Karlsson/Colourbox

Listan: Smarta matbyten som gör skillnad

När man tränar har man mycket att vinna på att äta bra för att orka och få resultat. Men hur ska man göra om man inte är redo att förändra hela sin kost? Såhär tycker Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

Nå din målvikt – med våra smarta verktyg
Är du inte riktigt beredd att förändra matvanorna? Vill du fortsätta äta samma mat?
– Börja försiktigt genom att göra små smarta byten. Du fortsätter äta samma rätter men lite smartare helt enkelt, säger Josefine Jonasson.

Josefines lista med smarta matbyten

Vit pasta - Fullkornspasta men ännu hellre bönpasta (finns även som lasagneplattor).
Vitt ris - Fullkornsris, råris eller matvete, mathavre eller matkorn.
Falukorv - Välj en nyckelhålsmärkt korv med hög kötthalt eller testa kycklingkorv.
Färdiga köttbullar - Gör egna och slipp tillsatser. Det går fortare än man tror och blir så mycket bättre.
Limpmacka - Välj grovt danskt rågbröd eller knäckebröd. 

Ost (som pålägg) - Kalkon eller kyckling. 

Ost (i mat) - Keso. 

Hamburgare - Gör egen, ta halva brödet och skippa pommes och dressing.

Och sist men inte minst: Ös på med grönsaker. Fyller du halva tallriken med grönsaker och rotfrukter till både lunch och middag är du nästan i mål.

Bra saker att alltid ha hemma

Havregryn (perfekt till gröt eller i smoothie) 

Ägg (håller sig fräscha långt efter att bäst-före-datumet gått ut) 

Frusna bär 

Frusna grönsaker 

Morötter (klarar sig länge i kylen) 

Kycklingfilé i frysen 

Röda linser (behöver inte blötläggas) 

Krossade tomater 

Knäckebröd 

Quinoa (går snabbt att laga) 

Köttfärs (i platta paket i frysen för att tina snabbt)

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här