Hur mycket är 500 kcal? Vi på Wellobe reder ut.

Så kan 500 kalorier se ut

Vad är egentligen "en kalori"? Varför är det bra att använda det måttet om man vill gå ner i vikt? Och vad skiljer 500 kalorier i snabbmat och 500 kalorier i husmanskost åt? Här reder Anna Hägg, dietist, ut frågan.

Nå din målvikt – med våra verktyg

Många som försöker gå ner i vikt gör det genom att räkna "kalorier", för att mäta hur mycket energi de får i sig av allt de äter och dricker. I själva verket heter det "kilokalorier" (kcal). Ett annat sätt är att mäta energin i kilojoule (kJ).
– Protein, kolhydrater och fett är de näringsämnen som ger kalorier, liksom alkohol. Av dem ger fettet och alkoholen hela 9 kcal respektive 7 kcal per gram, medan proteinerna och kolhydraterna bara ger 4 kcal per gram, säger Anna Hägg.

JUST NU: 50% rabatt

”Som att föra kassabok”

Så varför är det så bra att räkna just kalorier om man vill gå ner i vikt? Jo, menar Anna Hägg, eftersom det är ett relativt smidigt sätt för att få koll på sitt totala energiintag. Det är nämligen kaloriintaget i förhållande till energiförbrukningen som avgör vikten.
– Äter du lika många kalorier som du gör av med är du med andra ord viktstabil. Äter du däremot mer än du gör av med går du upp i vikt och äter du mindre går du ner i vikt. Svårare än så är det inte. Det är lite som att föra kassabok.

Snabbmat eller husmanskost?

Viktigt när man räknar kalorier är emellertid även att titta på vad man får för dem, menar Anna Hägg. Fråga därför dig själv hur mätt du kommer att bli, hur länge det kommer att hålla samt hur mycket näring du kommer att få i dig av din måltid.
– Jämför du till exempel 500 kalorier från lite pizza med 500 kalorier från en rätt med lax, potatis, gräddfil, broccoli och grönsallad så innehåller det senare alternativet mindre fett, samtidigt som en del av det är Omega-3-fett som är bra för dig. Laxrätten innehåller dessutom många andra viktiga näringsämnen. Dessutom behöver du bara äta en halv pizza för att komma upp i samma mängd kalorier som för fisken och potatisen.

Läs mer om kalorier

10 tips – för att äta färre kalorier

Kaloribehovet – hur räknar man ut det?

Kaloritabell med 100 vanliga livsmedel

Kaloritabell: Frukt

Kaloritabell: Grönsaker

Kaloritabell: Spannmål och fullkorn

Kaloritabell: Nötter och baljväxter

Kaloritabell: Kött och fågel

Kaloritabell: Fisk och skaldjur

Kaloritabell: Dryck

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här