PRIVAT

Gick ner med specialdiet – så tycker experterna

Kristina Fjelstrup har kämpat med övervikt hela sitt vuxna liv.
Nu har hon gått ner 19 kilo.
Här kommenterar experterna hennes specialdiet.

Känner du igen dig? Få hjälp med din vikt

Kristina tycker att hon har provat allt: Sockerstopp, löpning, styrketräning, juicediet, fasta... Likväl slutar det likadant varje gång. Alla kilon hon går ner kommer tillbaka.
– När jag var tonåring kunde jag äta som jag ville. Men en mopedolycka, frekvent p-pilleranvändning och två graviditeter senare gick jag upp i vikt bara av att titta på en pizza. Varje gång jag gick ner i vikt kände jag mig jättemotiverad. Men för varje gång jag gick upp i vikt igen, mådde jag sämre och sämre.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Så gjorde Kristina

Kristinas mamma tipsade om en metod hon hittat på nätet. Den lät för bra för att vara sann, men Kristina hade ingenting att förlora. Den såg ut som följande:

  • Färre kolhydrater
  • Inget bröd, socker eller annan stärkelse
  • Mindre fett
  • Lagom mycket protein
  • Mycket grönsaker (gärna råa, men även tillagade)
  • Frukt och nötter
  • Ett ätfönster på 10 timmar under dagen (t ex 10-20 eller 12–22)

Tränar bara när hon vill

Så här i efterhand har Kristina förstått att hon lidit av så kallad överätning. När alla bitar föll på plats föll hon i gråt. Hon har lagt ner så mycket tid på att förstå sig själv. Idag har hon gått ner 19 kilo och tror sig ha hittat ett sätt för att bibehålla en normal vikt. Från att träna sju dagar i veckan, tränar hon bara när hon vill.
– Innan trodde jag inte att det var möjligt att gå ner i vikt utan att träna. Då vägde jag alltid mina övningar mot det jag hade ätit i förväg.
Nu är hon utbildad spinninginstruktör, tränar för att hon tycker det är kul – men får inte dåligt samvete om hon står över någon gång.

En varierad kost bäst

Enligt hälsoexpert och läkare Bente Klarlund är den bästa strategin för att gå ner i vikt enkel: Att undvika ”mirakelkurer” och använda rent, sunt förnuft.
– Så länge Katarina bara äter varierat med mycket grönsaker och lagom mycket protein. Det kan annars tömma njurarna, något som träningsmänniskor som dricker proteinpulver inte tänker på. Men äter man bara tillräckligt mycket gröna grönsaker får man ett naturligt proteintillskott.

Prova ett både mer hälsosamt och mer långsiktigt att gå ner i vikt

Lite kolhydrater och fett effektivt

Erik Arnesen, doktorand i nutrition vid universitetet i Oslo, menar att dieter med få kolhydrater och lite fett kan vara effektiva – så länge man annars äter ”som vanligt”. Äter man däremot färre kolhydrater men mycket fett, ökar risken för en rad sjukdomar.
– Ett högt intag av animaliskt protein förknippas med en ökad dödlighet och risk för hjärtsjukdomar. Däremot är det inte är lika riskabelt om fettet är vegetabiliskt och kommer från exempelvis avokado, nötter och/eller skaldjur. Utesluter man mycket kött, ägg och mejeriprodukter bör man dock inkludera fler proteinkällor från växtriket såsom baljväxter, frön, nötter och spannmålsprodukter, enligt Arnesen.
Det är alltså viktigt att inte bedöma en diet baserad på "etiketten" och om den består av lite eller mycket kolhydrater och fett, utan snarare fokusera på att man verkligen får i sig alla viktiga näringsämnen.

Få kolhydrater – och periodisk fasta

Näringsfysiolog Hege Hushovd beskriver i sin tur Katarinas nya livsstil som en kombination mellan en lågkolhydratdiet och periodisk fasta, vilket är bra om man vill gå ner i vikt snabbt. Förutom att man konsumerar färre kalorier ökar fettförbränningen. Samtidigt som man minskar på intaget av socker och snabba kolhydrater, får kroppen dessutom en paus från allt ätande.
– Som med många andra dieter är den stora utmaningen dock att det bara fungerar så länge det följs. Om du faller tillbaka i gamla vanor igen är alltså risken att du snabbt går upp i vikt igen. Och fastar du en längre period kommer din kropp att få för lite protein, vilket kan resultera i att den börjar bryta ner muskelmassa. Och den hjälper i regel till att upprätthålla ämnesomsättningen.
Testa ett mer hållbart sätt att gå ner i vikt

Detta är en rewrite från Ekstrabladet av Sarah Brennsæter och Josephine Fontenay.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här