PRIVAT, Anders Bergersen/LHL, Tom Høgstøl.

Tre experter: Så väljer du ”rätt” diet

Kristina Fjelstrup testade en ny diet hon hittade på nätet.
Och gick ner 19 kilo på bara fyra månader.
Här kommenterar tre näringsexperter hennes specialdiet.

Känner du igen dig? Få hjälp med din vikt

Kristina har provat allt i dietväg: Sockerstopp, löpning, styrketräning, juicediet, fasta... Likväl har det slutat likadant varje gång. Alla kilon har kommit tillbaka.
– När jag var tonåring kunde jag äta som jag ville. Men en mopedolycka, p-piller och två graviditeter senare gick jag upp i vikt bara av att titta på en pizza. Varje gång jag gick ner i vikt med en viss diet kände jag mig jättemotiverad. Men för varje gång jag gick upp igen, mådde jag sämre och sämre.

Nå din drömvikt med oss!

Ny diet på nätet

Kristinas mamma tipsade om en ny diet hon hittat på nätet. Den lät för bra för att vara sann, men Kristina hade ingenting att förlora. Den såg ut som följande:

  • Färre kolhydrater
  • Inget bröd, socker eller annan stärkelse
  • Mindre fett
  • Lagom mycket protein
  • Mycket grönsaker (gärna råa, men även tillagade)
  • Frukt och nötter
  • Ett ätfönster på 10 timmar under dagen (t ex 10-20 eller 12–22)

Tränar bara när hon vill

Så här i efterhand har Kristina förstått att hon lidit av så kallad överätning. När alla bitar föll på plats föll hon i gråt. Hon hade lagt ner så mycket tid på att förstå sig själv. Idag har hon gått ner 19 kilo och tror sig ha hittat ett sätt för att bibehålla en normal vikt, berättar hon för norska Dagbladet. Från att träna sju dagar i veckan, tränar hon bara när hon vill.
– Innan trodde jag inte att det var möjligt att gå ner i vikt utan att träna. Då vägde jag alltid mina övningar mot det jag hade ätit i förväg.
Nu är hon utbildad spinninginstruktör, tränar bara för att hon tycker det är kul – men får inte dåligt samvete om hon står över någon gång.

Bästa dieten en varierad kost

Enligt hälsoexpert och läkare Bente Klarlund är den bästa dieten och strategin för att gå ner i vikt enkel: Att undvika ”mirakelkurer” och använda rent, sunt förnuft.
– Så länge Katarina bara äter varierat med mycket grönsaker och lagom mycket protein. Det kan annars tömma njurarna, något som träningsmänniskor som dricker proteinpulver inte tänker på. Men äter man bara tillräckligt mycket gröna grönsaker får man ett naturligt proteintillskott.

Prova en mer hälsosam diet

Lite kolhydrater och fett effektivt

Erik Arnesen, doktorand i nutrition vid universitetet i Oslo, menar att dieter med få kolhydrater och lite fett kan vara effektiva – så länge man annars äter ”som vanligt”. En diet med färre kolhydrater men mycket fett (LCHF), ökar däremot risken för en rad olika sjukdomar.

Anders Bergersen/LHL.

– Ett högt intag av animaliskt protein förknippas med en ökad dödlighet och risk för hjärtsjukdomar. Däremot är det inte är lika riskabelt om fettet är vegetabiliskt och kommer från exempelvis avokado, nötter och/eller skaldjur. Men utesluter man kött, ägg och mejeriprodukter bör man inkludera fler proteinkällor från växtriket såsom baljväxter, frön, nötter och spannmålsprodukter, säger Arnesen.
Det är alltså viktigt att inte bedöma en diet baserad på "etiketten" eller om den består av lite eller mycket kolhydrater och fett, utan snarare fokusera på att man verkligen får i sig alla viktiga näringsämnen.

Få kolhydrater – och periodisk fasta

Näringsfysiolog Hege Hushovd beskriver i sin tur Katarinas nya livsstil som en kombination mellan en lågkolhydratdiet och periodisk fasta, vilket är bra om man vill gå ner i vikt snabbt. Förutom att man konsumerar färre kalorier ökar fettförbränningen. Samtidigt som man minskar på intaget av socker och snabba kolhydrater, får kroppen dessutom en paus från allt ätande.

Tom Høgstøl.

– Som med många andra dieter är utmaningen att de bara fungerar så länge de följs. Faller du tillbaka i gamla vanor igen är alltså risken att du snabbt går upp i vikt igen. Och fastar du en längre period kommer din kropp att få för lite protein, vilket kan resultera i att den börjar bryta ner muskelmassa.

Känner du igen dig? Få hjälp med din vikt

Detta är ”en rewrite på en rewrite” av Elisabeth Stigum och Sofia Edlund Yoo från Ekstrabladet av Sarah Brennsæter och Josephine Fontenay.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

11 trendiga dieter – så effektiva är de

Vilka dieter är bra och dåliga om man vill gå ner i vikt?

Så effektiv är periodisk fasta

5:2-dieten för nybörjare

LCHF vs 5:2

Lågkolhydratkost

Guide: Vad är medelhavskost?

Dukan Diet: Guide till de olika faserna

Dash – diet som bygger på etablerade kostråd

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här