Håll ut! Vi utvecklar just nu med att utveckla våra menyer.

Vi utvecklar våra menyer

Vi arbetar just nu med att utveckla våra menyer. Under tiden kan du som vanligt få menyförslag i Wellobe’s mobilapp. Nedan följer också ett antal tips på hur du kan planera dina egna måltider.

Bli medlem i Wellobe – och få tillgång till hela vår receptdatabas

Så hittar du dina menyförslag i Wellobe’s mobilapp

För att erbjuda dig som är medlem i Wellobe bästa möjliga användarupplevelse arbetar vi ständigt med att förbättra vår tjänst. Just nu pågår arbetet med att utveckla våra menyer, men undertiden kan du fortfarande få menyförslag i Wellobe’s mobilapp. Gå bara till loggboken och klicka på den måltid du är intresserad av för att få ett menyförslag för dagen.

Planera din egen meny för veckan

Tills arbetet med våra nya menyförslag är färdiga är vårt tips att du planerar din egen meny. Att planera kan låta tråkigt och till och med oflexibelt, men faktum är att det är precis tvärtom. Det menar Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe.
– När man är som hungrigast fungerar nämligen inte alltid tankeverksamheten som man vill. Det blir enklast att ta någonting i farten, som går snabbt att både köpa och äta. Planerar du däremot dina måltider kan du både få till god och nyttig mat, samtidigt som du får mer utrymme för det lilla extra ibland. Så gör det enkelt för dig själv genom att ligga steget före.

Planera din meny redan i affären

Men att ta "det som finns hemma" är sällan någon bra plan, om man inte har sett till att verkligen ha bra mat i skåpen. Vi föreslår därför att du ska ägna en stund på helgen åt att planera en veckomeny och köpa hem den mat som du vill ska finnas hemma under veckan. Genom att börja planera din meny redan i affären och fylla frysen med grönsaker, fisk och kyckling, skafferiet med konserverade bönor, linser och tonfisk, och kylen med ägg, färsk kyckling, grönsaker och frukt kommer du långt. Då minimerar du risken för att stå utan mat och tappa kontrollen – och kanske göra ett sämre val bara för att det är snabbaste alternativet.

En annan fördel med att planera din meny för veckan är att du redan i förväg ser hur mycket utrymme du har för att unna dig något extra till helgen.

JUST NU: 50% rabatt

Lista: 42 recept till dina menyer

Nedan har vi samlat hela 42 olika förslag på recept på frukost, mellanmål, lunch och middag. Använd dem för att enkelt komponera ihop dina egna veckomenyer. Mixa och matcha som du själv vill efter tycke och smak. Vid allergier och specialkost kan du snabbt och enkelt byta ut och ersätta livsmedel som du inte kan eller vill äta.

OBS! För att nå dessa recept måste du vara medlem i Wellobe.

FRUKOST
10 utvalda frukostrecept

LUNCH OCH MIDDAG
22 lunch- och middagsrecept

MELLANMÅL
10 mellanmålstips

Skapa egna recept

Det går även bra att komponera ihop en egen meny med hjälp av andra kaloriberäknade recept. Ett tips är att helt enkelt gå in och logga alla recept i förväg, sedan följer du helt enkelt bara din egen ”meny” för veckan. Vår receptdatabas rymmer tusentals recept – med alla kalorier inräknade. Det är bara att välja och vraka.
Du kan också skapa helt egna recept utifrån dina vardagsfavoriter. Genom funktionen lägga in egen matvara ser du snabbt och enkelt om det finns livsmedel som du bör minska på eller byta ut mot hälsosammare alternativ.

Hur många kalorier får jag äta per dag?

När du blir medlem i Wellobe får du utifrån faktorer som kön, ålder, längd, nuvarande vikt, målvikt, aktivitetsnivå etc en rekommenderad kalorinivå att försöka följa. För att gå ner ett kilo i vikt behöver man ha ett underskott på 7 000 kcal. För att gå ner detta på en vecka drar programmet bort 1 000 kcal/dag. Men, och det här är viktigt, ingen får någonsin en lägre rekommenderad energinivå än 1300 kcal/dag.

Om du har en högre rekommenderad kalorinivå går det bra att äta flera mellanmål under dagen eller komplettera dina måltider med:

  • Grönsaker
  • Frukt
  • Bär
  • Keso
  • Ägg
  • Naturell lättyoghurt
  • Husman- eller havreknäcke
  • Kalkon- eller kycklingpålägg m.m.

Ta chansen att påverka

Du som medlem i Wellobe har nu chansen att tycka till om hur våra nya menyer ska fungera. Din feedback är jätteviktig och hjälper oss framåt i vårt utvecklingsarbete, så vi är tacksamma för all feedback vi kan få.

Höra av dig med dina tips, tankar och idéer genom att skicka ett mejl till info@wellobe.se.
Skriv ”Wellobe’s menyer” i ämnesraden.

Detta får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här