Colourbox

Topplistan: 10 sorters maträtter och livsmedel vi svenskar äter mest

Pizza, banan, mellanmjölk och bearnaisesås. Se listan med svenskarnas favoriter bland maträtter och livsmedel här – med alla kalorier inräknade.

I våras tog Livsmedelsverket för första gången fram en topplista över de tio livsmedel som vi svenskar föredrar att äta. Materialet sammanställdes av Riksmatsundersökningen och baserades på vad 2 000 svenskar åt under fyra dagar (utifrån en lista med 320 livsmedel).
På första plats hamnade pizza, därefter kom köttfärssås och stekt lax.
– Jag hade nog önskat mig mer grönsaker och färre vetelängder. Överraskande var också att bearnaisesås kom på tionde plats. Att vi äter så mycket bearnaisesås trodde jag inte, sade Veronica Örnvik vid Livsmedelsverket, till Svt.se då.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

10-i-topplistan

Här följer hela Livsmedelsverkets lista med svenska middagsfavoriter, som vi på Wellobe har valt att komplettera med kaloriinnehåll. Vi har också bifogat en topplista med de 10 livsmedel som våra medlemmar gillar mest, för att se om de liknar varandra eller skiljer sig åt. Materialet baseras på de livsmedel medlemmarna själva har loggat i sina personliga loggböcker. (OBS! Siffrorna nedan är ungefärliga och om ingenting annat anges är de beräknade per 100 gram.

Livsmedelsverkets topplista

1. Pizza (264 kcal)                                
2. Köttfärssås (98 kcal)                        
3. Stekt lax (255 kcal)                           
4. Banan (101 kcal)                             
5. Mellanmjölk (45 kcal)                                                            
6. Vetebröd (326 kcal)                          
7. Kycklingbröst (149 kcal)                                        
8. Hårdost (italiensk, 360 kcal)         
9. Lasagne (117 kcal)                        
10. Bearnaisesås (551 kcal)

Vår topplista          

1. Ägg (225 744 ggr, 146 kcal)
2. Banan (186 695 ggr, 101 kcal)
3. Mellanmjölk (165 842 ggr, 45 kcal)
4. Äpple (157 266 ggr, 56 kcal)
5. Kaffe (149 548 ggr, 2 kcal)
6. Bregott (133 072 ggr, 712 kcal)
7. Tomat (129 540 ggr, 23 kcal)
8. Lättmjölk (95 208 ggr, 40 kcal)
9. Apelsin (82 185 ggr, 52 kcal)
10. Gurka (75 412 ggr, 14 kcal)
 

Vill du ha fler tips och råd på hur du ska äta? Bli medlem här

Källa: Svt.se/Wellobe.se

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här