Getty images/Magnus Liam Karlsson

Dietisten: 10 tips inför årets julbord

Ju fler julbord du äter desto större betydelse har dina strategier.
I alla fall om du vill hålla koll på vad och hur mycket du får i dig.
Här är Wellobe-dietisten Josefine Jonassons 8 bästa tips.

Få hjälp att nå dina mål – som medlem

1. Först och främst: Ät långsamt.
Lägg ner besticken då och då. Du deltar inte i någon ättävling där den som äter mest vinner. Inte ens om du har betalat för att gå på julbordet.

2. Välj bara det du allra helst vill ha.
Köttbullar och prinskorv är kanske inte ens nödvändigt om utbudet är stort och valet svårt? Går du på flera julbord kan du ju faktiskt välja olika på alla.

3. Ta en portion – och ja, du får blanda varmt och kallt.
Det spelar ingen roll hur många vändor och portioner bordsgrannen tar, det är det du äter som spelar roll för dig och ditt mående.

JUST NU: En månad på köpet!

4. Vill du inte blanda kallt och varmt? Börja då att ta en sväng till dessertbordet...
... för att ta en desserttallrik, inte för att börja med julkolan! Genom att äta på en mindre tallrik är det lättare att begränsa mängden. Ögat vill ha mer än magen behöver.

5. Leta upp de grönsaker som finns.
Brysselkål är till exempel alldeles utmärkt! Är det du som fixar julbordet kan du göra en god julsallad med grönkål, rödkål, granatäpple och andra juliga smaker. Och är det knytis har du ditt bidrag klart.

6. Skippa sockerstinna drycker.
Glögg, must och svagdricka är lömska och ger mest massa onödiga kalorier.
Nå din målvikt – med våra verktyg

7. Samma sak med alkohol.
Ju mindre alkohol desto mindre kalorier. Och mindre risk att tappa kontrollen över det du äter (både idag och i morgon).

8. Bröd i all ära, men är det verkligen det du helst vill ha från julbordet?
Välj i så fall knäckebröd så får du lite extra fibrer och tuggmotstånd.

9. Ät inte "bara för att".
Gottebordet är såklart en riktig kaloribomb så var noga med att välja med omsorg. Ät bara det du gillar bäst.

10. Kompensera
Om du inte tog en promenad till julbordet kan det vara både skönt och bra att passa på att ta en rejäl runda på hemvägen.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här