Photoboyko / iStockphoto

Sund mat – på några minuter

Ingen tid att laga mat? Kolla in dietistens knep på hur du får i dig en sund och mättande måltid – utan att ställa dig vid spisen.

Ibland är man extra trött när man kommit hem från tex jobb, skola eller träning och har ingen lust att ställa sig och laga mat.
Här tipsar Josefine Jonasson vad du kan äta när du har ont om tid eller när orken och energin helt enkelt inte finns där.

Nå din målvikt – med våra verktyg

"Gör en fusklapp"

– Det behöver inte vara svårt att få i sig nyttig mat. Om man inte orkar ställa sig vid spisen har jag ett bra knep. Gör en liten fusklapp med mat som går snabbt att tillaga eller som inte kräver någon tillagning alls men som kan ge dig en komplett måltid. Dela upp listan i protein, kolhydrater, grönsaker/rotfrukter.

Josefines enkla tips

Plocka en ingrediens i kategorin protein, en ingrediens i kategorin kolhydrater och flera ingredienser under kategorin grönsaker och rotfrukter. Lägg upp på en tallrik så har du en perfekt och sund och god måltid.

Ha alltid detta hemma

  • Protein: Makrill i tomatsås, tonfisk på burk, räkor, påläggsskinka eller kalkon, grillad kyckling, ägg, keso.
  • Kolhydrater: Quinoa, pasta, grovt bröd, matvete på burk, ris.
  • Grönsaker & rotfrukter: Tex morötter, frysta grönsaksblandningar, vitkål, blomkål, sockerärtor och paprika.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här