Testa: Drack du för mycket igår?

För många innebär högtider lite mer av det goda än vanligt. Och försöker du hålla koll på eller gå ner i vikt kan alkohol vara förödande, eftersom man inte tänker på hur mycket kalorier det faktiskt innehåller. Besvara frågorna nedan och testa hur bra koll du har på ditt alkoholintag.

Gårdagen kan ha betytt både god mat, gott umgänge – och kanske en hel del alkohol.
– Alkohol påverkar dock alla på olika sätt och därför är det bra att vara uppmärksam på hur man dricker. Särskilt så här under högtider. Dels eftersom alkohol kan bli ett problem när man inte längre kan kontrollera den. Dels eftersom det av rena hälsoskäl kan vara bra att planera hur man ska dricka så att man håller sig kvar på vägen mot sina hälsomål, säger Klara Edlund, psykolog.
Behöver du gå ner några kilon i vikt?
Få hjälp här

JUST NU: En månad på köpet!

Värt att veta om alkohol

* Alkohol innehåller mycket kalorier och gör det svårare att gå ned i vikt även om du tränar.
* Tränar du bakis eller dagarna efter en kraftigare berusning, får kroppen svårare att tillgodogöra sig träningen. Det är också lättare skada sig.
* Ju högre ambitioner du har med träningen, desto viktigare blir det att avstå från alkohol.
* Dricker du mindre alkohol ger träningen snabbare resultat. En vit månad kan därmed vara en bra genväg till tvättbrädan.

”Våga välja dig själv”

Besvara kontrollfrågorna nedan. Har du svarat ja på merparten av frågorna ovan kan det vara bra att stanna upp ett slag. Fråga dig själv om du upplever några problem i relation till ditt drickande? Och om du tror att ditt drickande påverkar din långsiktiga hälsa och vikt?
– Känner du dig orolig över dina dryckesvanor bör nästa steg vara att söka hjälp på exempelvis närmsta vårdcentral. Där finns ofta personal med särskild kunskap om just alkohol och hälsa. Boka en tid, även om du känner att ämnet kan vara svårt att prata om. Våga helt enkelt välja dig själv och din hälsa i första hand. Alkohol påverkar dock alla, så drick med måtta och kontroll. Det ångrar man sällan efteråt, säger Klara Edlund.

Besvara frågorna nedan med "ja" eller "nej". Och gör det ärligt, testet och resultaten är enbart till för din egen skull.

* Dricker du alkohol 4 gånger i veckan eller mer?
* Dricker du mer än 6 glas (= 33 cl starköl, 15 cl vin, 4 cl sprit) vid samma tillfälle?
* Har du druckit och känt att du inte kunnat sluta?
* Har du missat att göra något som du borde ha gjort för att du drack?
* Har någon i din närhet oroat sig för ditt drickande?
Källa: AUDIT

Kalorilista

Ett glas rött vin (15 cl) = ca 110 kcal

Ett glas vitt vin (torrt, 15 cl) = ca 100 kcal
Ett glas rosé (15 cl) = 113 kcal

En stor stark (50 cl) = ca 235 kcal

Ett glas Gin och Tonic (4 cl gin) = ca 160 kcal

Whisky (4 cl) = ca 90 kcal
 

Läs även
Så mycket påverkar alkoholen din vikt
Testa dig själv: Dricker du för mycket alkohol?

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här