Colourbox

5 saker socker gör med din kropp

Vi svenskar äter cirka 40 kilo socker per person varje år. Det är långt över såväl alla nationella som internationella rekommendationer. Här listar vi bara 5 exempel på vad socker gör med din kropp.

Nå din målvikt - med vår metod
Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskarnas matvanor äter fyra av tio mer socker än vad som rekommenderas. Nyligen gick Världshälsoorganisationen (WHO) därmed ut med nya skärpta bud: Vuxna bör halvera sin dagliga sockerkonsumtion till åtta sockerbitar per dag för att undvika såväl hälsorisker som viktökning, karies och diabetes. Ny forskning visar dessutom att socker påverkar kroppen på alla möjliga sätt. Nedan följer 5 exempel.
1. Socker leder på lång sikt till att du allt oftare känner dig utsvulten. Flera studier visar nämligen att ett regelbundet sockerintag påverkar din kropps förmåga att tala om för hjärnan att du faktiskt är mätt.
2. Kanske slänger du i dig en chokladkaka på eftermiddagen när suget sätter in och får en snabb men kortvarig energikick, som snart ersätts med hunger. Forskning visar också att det bara tar max en halvtimme innan rushen är över och snarare leder till att du bara vill ha mer.
3. Socker orsakar på sikt ett överskott av insulin i blodet, vilket tar ut sin rätt på artärerna. Kroniskt höga insulinnivåer gör nämligen att de små muskelcellerna runt varje blodkärl växer snabbare än normalt, enligt The Sugar Smart Diet. Och det leder i sin tur till spända kärlväggar, högre blodtryck och så småningom – eventuella hjärtattacker eller strokes.
4. Enligt en PLoS One-studie ökar risken för diabetes med 1,1 procent för varje extra mängd 150 kalorier från socker som en person får i sig per dag.
5. En studie i The Public Health Journal följde under sex år 9 000 personer för att studera sambandet mellan depression, sockerintag och snabbmat. Den visade att de som åt mest skräp löpte 40 procents högre risk att utveckla depression, i jämförelse med övriga.
Källa: DN.se, Svt.se, Huffington Post
Behöver du hjälper med att gå ner i vikt? Läs mer här

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här