Colourbox

Bästa och sämsta maten i påsk

Är du orolig för att påsken kommer pajja din form?
Låt vår dietist Josefine Jonasson guida dig igenom helgen.
Här är rätterna du kan unna dig och de du bör vara sparsam med.

Få fri tillgång till ALLA våra verktyg

Dietistens topp 5 på påskbordet

* Sill och lax är bra, nyttiga men lite feta fiskar, så tänk på mängden.
* Lamm är magert kött med gott om protein.

* Ägg är proteinrikt och bra men gör du ägghalvor - byt ut majonnäsen mot lätt créme fraiche.

* Grönsaker lyser tyvärr ofta med sin frånvaro och fokus läggs på protein men inte så mycket grönsaker. Gör därför en god sallad med lite spenat och ruccola – eller varför inte lite festliga granatäpplekärnor eller edamamebönor?

Kom i form till sommaren

JUST NU: En månad på köpet!

Dietistens 5 värstingar på påskbordet

* Silltårtan innehåller oftast mycket fett i form av majonnäs och goda röror.

* Sås till fisken bör undvikas om möjligt. Tänk i alla fall på mängden, fisken har ju redan simmat klart. Byt till exempel ut gravlaxsåsen och hovmästarsåsen mot lätt créme fraiche och fokusera mer på kryddningen
* Snaps, öl och påskmust innehåller mycket kalorier – och ingen mättnad. Så vatten är alltid bästa måltidsdrycken, det går inte att komma ifrån
* Janssons frestelse kan göras på många olika sätt, men det är lätt att den blir väldigt energirik med grädde och annat. Så var försiktig med den.

Kaloritabell för påskens alla klassiker

Ägg: ca 75 kcal i ett ägg

Inlagd sill: 10 - 15 kcal i en bit (5 gram)

Janssons frestelse: ca 280 kcal per portion (225 gram)

Köttbullar: 15 - 20 kcal per köttbulle

Lammstek: ca 220 kcal per portion (125 gram)

Rökt lax: ca 130 kcal i en portion (75 gram)

Gravad lax: ca 80 kcal per skiva

Hovmästarsås: ca 80 kcal i en matsked

Gravlaxsås: ca 80 kcal i en matsked

Snaps: 5 cl (40 procent) ca 100 kcal

Öl: 1 glas starköl: ca 235 kcal

Påskmust: ca 70 kcal i ett glas

Silltårta: ca 300 kcal i en normalstor per portion

Majonnäs: ca 120 kcal i en matsked majonnäs

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här