Ersätt dina snabba kolhydrater med långsamma, om du vill gå ner i vikt.

Undvik snabba kolhydrater – gå ner i vikt

Att skippa vitt bröd, vit pasta och vitt ris kan ha god effekt om du vill gå ner i vikt.
Detta är nämligen livsmedel som brukar benämnas som snabba kolhydrater.
Här berättar vi på Wellobe mer.

Bli medlem i Wellobe – så hjälper vi dig att äta rätt

Vad är kolhydrater?

Kolhydrater är ett samlingsnamn för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter, som finns i en mängd olika livsmedel såsom exempelvis socker, saft, läsk, bröd, pasta, flingor och grönsaker. Men det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Och olika kolhydrater påverkar kroppen på olika sätt, beroende på hur de är uppbyggda och på i vilken mat de finns. Hur snabbt en kolhydrat bryts ner beror till exempel på hur helheten på måltiden ser ut, det vill säga hur mycket som är kolhydrater, protein och fett samt om maten är finfördelad eller inte (jämför till exempel ett äpple med äppelmos).

JUST NU: 50% rabatt

Behöver kroppen kolhydrater?

Svaret är JA. Kolhydrater är enligt Livsmedelsverket nämligen vår allra viktigaste källa till energi. Varje gång du äter bryts kolhydraterna i kroppen ner till glukos, som är en sockerart. Glukosen lagras sedan i levern och musklerna som en slags energireserv i form av glykogen. Studier visar att ”rätt sorts kolhydrater” kan ha en klart god effekt på hälsan. En kost som är rik på fibrer och fullkorn kan både minska risken för cancer som för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och övervikt.

Hur mycket kolhydrater ska man äta?

Hjärnan behöver ungefär 100 gram glukos om dagen för att fungera. Utöver det är en rekommendation att låta 45–60 procent av den energi du får ifrån maten komma ifrån kolhydrater. Hur många energi (kilokalorier = kcal) man behöver äta och förbränna varje dag är väldigt individuellt, men för en kvinna och en man i åldern 31–60 år med låg aktivitetsnivå ligger de rekommenderade dagsintagen på 1 800 respektive 2 300 kcal. För den som äter runt 2 000 kcal om dagen motsvarar det mellan 250 och 300 gram kolhydrater. Av de bör högst 50 gram komma från tillsatt socker.

Vad är bra och dåliga kolhydrater?

Exempel på bra kolhydrater med nyttiga fibrer, fullkorn, vitaminer, mineraler och antioxidanter är grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär. Just fibrer är kolhydrater från växtriket som inte bryts ner vid matsmältningen, utan som når tjocktarmen i stort sett opåverkade. Fullkorn är spannmål där hela sädeskornet antingen mals, klipps, skärs, krossas eller används som hela kärnor.

KOLLA: Hur mycket kan du gå ner i vikt med våra verktyg?

Vad är det för skillnad på snabba och långsamma kolhydrater?

Snabba kolhydrater är kolhydrater med ett s k högt glykemiskt index (GI). Långsamma kolhydrater är tvärtom kolhydrater med ett lågt GI. Vid ett högt GI skjuter blodsockret i höjden snabbt och vid ett lågt, går det långsamt – vilket är att föredra. Ett livsmedels GI påverkas av bland annat tillagningsmetod och sammansättning av fibrer, socker och stärkelse, så snabba kolhydrater behöver inte alltid vara dåliga eller innehålla mindre näring. Däremot kan man generellt sätt säga att ett livsmedel som innehåller mycket socker också påverkar blodsockret snabbt. Livsmedel som däremot ta längre tid att brytas ner höjer också blodsockret lite långsammare. Då hålls blodsockret på en jämnare nivå och håller dig mätt längre.

Checklista: 8 snabba kolhydrater med högt GI

  1. Läsk
  2. Saft
  3. Godis
  4. Kakor
  5. Vitt bröd
  6. Vit pasta
  7. Vitt ris
  8. Potatis

Checklista: 8 långsamma kolhydrater med lågt GI

  1. Grönsaker
  2. Rotfrukter
  3. Baljväxter (ex: jordnötter, soja, ärtor, bönor, kikärter, linser)
  4. Frukt
  5. Bär
  6. Fullkornspasta
  7. Flingor och gryn (ex: bulgur, quinoa, couscous, mathavre, matvete)
  8. Gröt

Slut på jojobantandet! Nå din målvikt en gång för alla

Hur tänka kring kolhydrater om man vill gå ner i vikt?

Är målet att gå ner i vikt eller om man vill hålla sin vikt kan det, enligt Wellobe’s dietist Josefine Jonasson, vara bra att vara särskilt försiktig med snabba kolhydrater. Speciellt i början när du behöver dra ner på ditt dagliga energiintag. Då underlättar det att ät mat som gör att du håller dig så mätt som möjligt.
– Kolhydrater från vitt bröd, vit pasta och vitt ris ger inte lika mycket mättnad som fullkorns- och spannmålsprodukter och det kan göra att man äter större mängder mat. Dessutom höjer snabba kolhydrater och ökar frisättningen av insulin, vilket inte alls är bra om målet är att gå ner i vikt eller hålla vikten, säger hon.

”Satsa på långsamma kolhydrater om du vill gå ner i vikt” är dietistens tips.

Detta får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Jacob Gudiol: Mindre kolhydrater eller mindre fett?

11 misstag när du minskar på kolhydraterna

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här