Colourbox

Sockerfria alternativ kan öka ditt BMI

Att socker är dåligt vet de flesta av oss.

Lightläsk och energidryck, kalorisnåla eller ej. Idag innehåller de flesta sockerfria dryckerna på marknaden artificiella sötningsmedel som aspartam, sukralos och steviosid. Och en ny studie från Kanada visar att de därmed – tvärtemot vad många tror – kan bidra till att man går upp i vikt och därmed också ökar sitt BMI. För i tron om att dessa drycker är mer hälsosamma tänker många att de är helt ofarliga och håller därför inte så stor koll på mängden på sitt intag.

300 gånger sötare än socker

Bara det sötningsmedel som kallas steviosid, som utvinns ur växten Stevia, är exempelvis 300 gånger sötare än socker. Så även om man väljer sockerfria alternativ är problemet att de upprätthåller sötsuget.

– Dessutom ska man komma ihåg att all läsk, oavsett om den är sötad med socker eller sötningsmedel, helt saknar näring. Båda alternativen innehåller samtidigt olika syrliga ämnen som skadar tändernas emalj. Vill man dricka lightprodukter som törstsläckare istället för vatten är det därför bättre att välja exempelvis lättmjölk som både är mer fettsnål och innehåller viktiga näringsämnen, säger Anna Hägg, dietist.

Tre gånger högre risk för stroke och demens

Tidigare studier visar dessutom att konsumtion av lightläsk har ett tydligt samband med en förhöjd risk för både stroke och demens. Personer som i snitt intar en dryck med sötningsmedel om dagen löper tre gånger så högre risk att drabbas i jämförelse med personer som ”bara” dricker läsk än en gång i veckan eller mer sällan.

Forskarna i den kanadensiska studion framhåller dock att mer forskning krävs.

* Meghan B. Azad, Ahmed M. Abou-Setta, Bhupendrasinh F. Chauhan, Rasheda Rabbani, Justin Lys, Leslie Copstein, Amrinder Mann, Maya M. Jeyaraman, Ashleigh E. Reid, Michelle Fiander, Dylan S. MacKay, Jon McGavock, Brandy Wicklow and Ryan Zarychanski. Nonnutritive sweeteners and cardiometabolic health: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials and prospective cohort studies, CMAJ, 170717, www.cmaj.com (hämtad 170810)

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg