Getty images

Ja eller nej till öl – för hälsan?

Har du också hört att öl är en riktig kaloribomb?
Och tänkt att alkoholfritt borde vara lösningen?
Riktigt så enkelt är det inte.

Få fler tips och råd på hur du ska äta och dricka

Hur är det egentligen, kan man dricka öl och samtidigt gå ner i vikt? Eller är det bättre att välja alkoholfria alternativ? Svaret är både ja och nej, på båda frågorna. Här förklarar Wellobes dietist Josefine Jonasson hur det hänger ihop.

Kalorilista

1 gram fett = 9 kcal

1 gram kolhydrater = 4 kcal

1 gram protein = 4 kcal

1 gram alkohol = 7 kcal

Vad är det som gör att alkoholhaltig öl kan bromsa viktnedgång?
– Det är flera faktorer som har betydelse. Dels är det så att när man dricker alkohol så fokuserar kroppen på att förbränna den först och då sätts förbränningen av mat på sparlåga. Dels innehåller alkoholen nästan lika mycket kalorier som fett*, vilket betyder att en enda öl är som en hel måltid. Den tredje och kanske viktigaste aspekten är att omdömet förändras när vi dricker alkohol. Och då är det lätt att det slinker ner lite chips, chilinötter eller korv också. För att inte tala om dagen efter när bakfyllehungern slår till.
Men är det inte bara att byta den alkoholhaltiga ölen mot en alkoholfri variant, så borde problemet vara löst?
– Så enkelt är det tyvärr inte. Visserligen slipper man förbränningsbromsen och det dåliga omdömet, men för övrigt blir inte en produkt bra bara för att man tar bort alkoholen. Alkoholfri öl innehåller nämligen också kalorier, om än mindre. Men däremot innehåller den också en hel del socker eftersom alkohol är en smakbärare som lyfter fram aromen och balanserar beskan. Så när den tas bort måste den ersättas med något annat som också har de egenskaperna – och det har socker.
Så betyder det att man måste man välja bort all öl, både med och utan alkohol?
– Nej, du behöver inte utesluta någonting du tycker om överhuvudtaget, om du inte vill. Vad du väljer att äta och dricka bestämmer du. Det viktiga är att du har koll på att det totala dagsintaget av energi och att du är medveten om vilka val du gör. Jag brukar alltid jämföra kalorier med pengar. De flesta av oss har begränsat med pengar och måste prioritera. Samma sak gäller kalorier. Så skaffa dig kunskap, ta ställning till konsekvenserna och sätt allt i relation till vilka mål du har. Sedan är det upp till dig själv var du tycker är värt att lägga dina ”pengar” på.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Kalorier i öl

Värdena nedan kommer ifrån Wellobes livsmedelsdatabas och är beräknade per 100 ml (i vissa fall är de avrundade). Utifrån det kan man sedan räkna ut hur stor andel energi i procent var sak utgör (E%).

OBS! Tänk på att en stor stark innehåller ca 500 ml. Dessutom skiljer sig värdena såklart åt mellan olika märken.

Starköl (Falcon, 5,2% alkohol)
Kalorier: 45

Fett: 0 g

Kolhydrater: 3 g (28 E%)

Protein: 1 g (9 E%)

Alkohol: 4 g (63 E%)
Folköl (3,5% alkohol)
Kalorier: 40

Fett: 0 g

Kolhydrater: 5 g (49 E%)

Protein: 0 g

Alkohol: 3 g (51 E%)
Lättöl (Pripps Blå, 2,2% alkohol)
Kalorier: 25

Fett: 0 g

Kolhydrater: 3 g (46 E%)

Protein: 0 g

Alkohol: 2 g (54 E%)
Alkoholfri öl (Mariestad, 0% alkohol)

Kalorier: 20

Fett: 1 g (25 E%)

Kolhydrater: 4 g (65 E%)

Protein: 1 g (10 E%)

Alkohol: 0 g

Källa: Wellobe*

Värt att veta om alkohol

* Alkohol innehåller mycket kalorier och gör det svårare att gå ned i vikt även om du tränar.

* Tränar du bakis eller dagarna efter en kraftigare berusning, får kroppen svårare att tillgodogöra sig träningen. Det är också lättare skada sig.

* Ju högre ambitioner du har med träningen, desto viktigare blir det att avstå från alkohol.

* Dricker du mindre alkohol ger träningen snabbare resultat. En vit månad kan därmed vara en bra genväg till tvättbrädan.
Källa: Systembolaget

Läs även artikeln: "Kolhydrattabell för öl"

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här