Gustav Mårtensson/Colourbox

6 myter om mat – känner du igen dem?

Fett gör dig fet och gluten minskar midjemåttet. Eller hur var det nu? Här reder Josefine Jonasson ut de 6 vanligaste myterna om kost just nu.

Få fler tips på hur du ska äta för att gå ner i vikt
1. Människor som äter för mycket har dålig karaktär
– Jag avskyr uttrycket ”dålig karaktär”. Om man inte kan renovera sitt hem själv kallas det inte dålig karaktär, då pratar man om att man saknar kunskap, ork, tid eller rätt verktyg. Samma sak är det med maten. Man kan behöva hjälp att hitta ett sätt som fungerar för en, en verktygslåda som passar ens mål och behov. Konstigare än så är det inte och det handlar absolut inte om någon dålig karaktär.

2. Kalorier saknar betydelse
– Alla behöver inte räkna kalorier men det kan vara bra att göra det ett tag för att få en uppfattning om vad som är kaloririkt och inte. För en del räcker det att dra ner på portionsstorleken, sötsaker, läsk och snabbmat och börja röra lite på sig för att få resultat. Börja där du står och gör det som känns rimligt. Viss mat ger mer mättnad än annan och man blir nöjdare men i slutändan handlar det ändå om kaloribalans.

3. En ”ätardag” i veckan är bra för viktnedgång
– Om ätardagar är bra eller ej beror på vad de innebär för en. Menar man att man kan äta vad och hur mycket som helst de dagarna kan det snarare leda till en viktuppgång. Att däremot äta något extra som man har sett fram emot kan göra att man lättare klarar av att stå emot det de andra dagarna.

4. Att utesluta gluten är ett utmärkt sätt för att gå ner i vikt
– En fördel med att utesluta gluten skulle kunna vara att man med automatik drar ner på mängden mackor, pasta, kakor och liknande men om man ersätter dem med samma mängd glutenfria produkter har man inte vunnit någonting energimässigt. Skippa gluten om du mår bättre av det men se det inte som något mirakulöst.

5. Undvik fett för att inte bli fet
– Fett är inte farligt och man går inte upp i vikt så fort man äter det. Omättat fett är till och med bra för kroppen. Eftersom fett är så pass energirikt är det lätt hänt att få i sig mycket kalorier och för stora mängder gör att man går upp i vikt oavsett om det är mättat eller omättat. 

6. Ät inte frukt – det innehåller socker
– Eftersom fruktsockret är fint förpackat med vatten, fibrer och vitaminer och att mängden trots allt är så liten är frukt väldigt nyttigt. Plockar man däremot ut fruktsockret för att baka med det har man tänkt fel, det är inte sockret i frukten som är det nyttiga.
Få mer kostråd från dietisten – regelbundet

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här