Getty images.

Så trollar du bort dina semesterkilon

Abrakadabra semesterkilon bort ...!
Tänk om det fanns en formel som trollade bort de där extrakilona.
Vet du, det gör det – men du får vara beredd att jobba lite för det.

Inte medlem i Wellobe än? Bli det HÄR

Grillat kött, vin, glass och drinkar. Blev det lite för mycket av det goda under semestern?
– Sommaren är en riskperiod. Då umgås vi med varandra och tar gärna ett glas vin eller en öl till maten, säger kostdoktorn Stephan Rössner, som en gång grundade Wellobe.
Lägg på avsaknaden av fysisk rörelse på det, så är semesterkilona inte alltför sällan ett faktum.

JUST NU: 50% rabatt

Semesterkilon inte omöjliga att få bort

Men misströsta icke. Dina semesterkilon går att få bort, nästan lika snabbt och enkelt som de dök upp. Tänk att dina ”semesterkilon just är semesterkilon” – det vill säga tillfälliga. Att ”trilla dit” några veckor under sommaren är mänskligt och ingen stor grej. Det är ju vardagen och dina rutiner då som räknas, brukar vår dietist Josefine Jonasson säga. Då var då och nu är nu och det är hur du väljer att agera framöver som räknas, eller hur?

Så går du ner i vikt – garanterat

Så, hur lyder den där magiska trollformel för att få bort de där envisa semesterkilona, tänker du väl nu? Jo, se den är enklare än du tror. Det handlar helt enkelt om ”kalorier in och kalorier ut”, det vill säga att se till att göra av med mindre energi än du gör av med. Och magi eller ej, egentligen handlar det om ren och skär vetenskap. Det är helt enkelt så kroppen fungerar.
För att gå ner ett kilo i veckan krävs ett energiunderskott på 1 000 kilokalorier* per dag. Men att gå ner i vikt genom att bara försöka minska på mängden mat kan vara kämpigt, i alla till en början. Och att få i sig all den näring man behöver på ett så lågt energiintag är nästan omöjligt. Risken är även att man helt övermannas av sin hunger och då istället äter mer än man egentligen hade tänkt från början.

Få hjälp att nå DIN drömvikt

”Utgå ifrån dig själv”

Ett annat alternativ för att landa på ett energiunderskott är att helt enkelt börjar röra sig mer. Men att göra sig av med så mycket som 1 000 kilokalorier på bara träning kan också vara svårt, särskilt om man inte är en van motionär.
– Det allra bästa är en kombination mellan kosten och träningen, genom att utgå från vad som fungerar för just dig. Minska mängden mat som bara ger energi och inte så mycket mättnad och näring, och kombinera det med fysisk aktivitet som du tycker om så ökar chansen att du orkar fortsätta, säger Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe.
Nedan har vi listat ytterligare tips för att bli av med dina semesterkilon.

7 tips för att få bort dina semesterkilon

1. Jobba med både mål och delmål
Tänk på att de bör vara realistiska. Belöna gärna dig själv vid varje avklarat delmål (men inte med sötsaker). Gör något som verkligen du gillar eller och kan se fram emot.
2. Skriv en lista med minst tio vinster
Vad kommer du att vinna på det/de mål du har satt upp? Sätt gärna upp listan på exempelvis kylskåpet så att du regelbundet påminner dig själv om vad du kommer att få ut av din resa.
2. Undvik att duka fram grytor och kastruller
Låt de helt enkelt stå kvar på spisen och gå och ta din mat därifrån, så är det enklare att undvika att äta mer än du tänkt dig.
3. Skippa att dricka dina kalorier
Det vill säga, undvik söta dryckor såsom juice, saft och läsk. Försök vänja dig vid kolsyrat eller vanligt vatten istället. Saknar du den där extra twisten kan du alltid lägga till en citron- eller gurkskiva.
4. Gör som Skalman
Att äta regelbundet gör guld för din aptit. Då håller sig blodsockret jämnt och du undviker att bli sådär akuthungrig, vilket ofta leder till att du tappar kontrollen och börjar överkompensera.
5. Skit i gymmet...
... om du inte är en gymperson. Vardagsmotion kan göra minst lika mycket för midjemåttet. Cykla, powerwalka till jobbet eller bestäm dig helt enkelt för att sluta ta hissen och välja trapporna istället.
6. Hitta sätt att röra på dig
Försök vara lite kreativ. Du måste faktiskt inte gå till ett gym för att få din träning gjord. På Youtube finns till exempel massa bra träningspass du kan köra hemma i lugn och ro framför tv:n.
7. Var snäll mot dig själv
Nej, det måste inte heller vara allt eller inget. Börja med att börja äta mer hälsosamt måndag till fredag och var lite mer tillåtande på helgerna eller prova att börja träna två dagar i veckan istället för fyra. ”Bättre nästan rätt än helt fel”, brukar vår dietist säga.

Få mer tips och råd – som medlem

* Kalorier (cal) är från början ett mått på den energi som krävs för att höja temperaturen i 1 gram vatten med 1 grad Celsius. Men idag är det mer känt som den enhet som mäter energinivån på det vi äter.

När man i vardagligt tal pratar om "kalorier" syftar de flesta dessutom på begreppet kilokalorier (kcal) (1 kcal = 1 000 cal). Och för att inte skapa förvirring har vi på Wellobe valt att göra likaså.

Båda enheterna mäter alltså samma sak, ungefär som skillnaden mellan gram och kilogram. På Wellobe syftar vi alltså i samtliga fall på kilokalorier.

Detta får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Vill du veta mer? Läs även:
Så snabbt kan du gå ner i vikt

Så går du ner 1 kg i veckan

Smartaste sättet att räkna kalorier

Kaloriräkning eller ej?

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här