Colourbox

Undvik kalorichocken på årets kräftskiva

Augusti, sensommar – och kräftpremiär.
Men se till att börja säsongen i rätt ände.
Dietisten Anna Hägg vägleder dig.

Få hjälp att nå din målvikt – med våra verktyg
Att bli bjuden på middag eller fest innebär alltid en viss mental förberedelse om man försöker gå ner i vikt, annars är det lätt att tänja på gränserna. Planera därför redan nu hur mycket du tycker att kräftskivan är värd. Och läs gärna även på lite innan om vad som är bra och dåligt för dig.
– En av de värsta fettfällorna på kräftskivan är pajerna. Ost- och kantarallpajer är till exempel vanliga inslag, som innehåller mer fett än man tror. Precis som majonnäs och aioli. Är man inte sparsam kan det bli många extrakalorier där, säger Anna Hägg.

”20 kräftor innehåller mindre än...”

Baguetter och rostat vitt bröd är i sin tur inte så feta i sig, men mycket sådant tillsammans med matfett kan ge många kalorier. Vitt bröd är det också lätt att äta mycket av, samtidigt som det inte mättar så bra.
– Lägger man dessutom ost på smörgåsen blir det ännu fler kalorier. Så vill du absolut ha bröd till, ta hellre ett grovt surdegsbröd.
Vilka saker bör man tvärtom ta mer av på kräftskivan?
– 20 kräftstjärtar ger mindre kalorier än en enda skiva rostat vitt bröd med smör, så självklart är det kräftorna du ska äta mer av. Ta även till dig rejält med sallad och är det du som bjuder kan du använda många olika grönsaker.
Kolla: Så fungerar Wellobe

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

En såväl vacker som välsmakande dessert

För dem vars stora svaghet är sötsaker är desserten alltid ett stort dilemma. Men den behöver inte vara sprängfylld med kalorier bara för att vara god.
– Skär upp en nätmelon och strö över lite röda vinbär eller andra bär efter säsong. Det blir en såväl vacker som välsmakande efterrätt efter de salta kräftorna. Och hoppa över kakan till kaffet, de innehåller ofta både onödigt fett och socker.
– En av de värsta kalorifällorna på bordet är dock alkoholen, eftersom man lätt glömmer bort hur mycket kalorier ett par centiliter faktiskt innehåller.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här