Getty images/Juliana Wiklund/Thomas Johansson

Vilken metod för att gå ner i vikt passar dig – klassisk eller 5:2?

Minska mängden kalorier lite varje dag?
Eller färre kalorier två dagar i veckan?
Kolla vilken metod som passar dig, klassisk eller 5:2.

Få hjälp att komma i form – som medlem i Wellobe

Klassisk kaloriräkning

  • För dig som: Vill äta lika mycket varje dag. Som vill ha kontroll, eller som är slarvig eller oplanerad när det gäller kosten – kanske gör en period av kaloriräknande att du får ordning.
  • Så gör du: De flesta kvinnor bör äta mellan 1 300 och 1 500 kcal per dag för att gå ner i vikt, medan nivån för män brukar börja kring 1 400–1 500 kcal. Ät frukost, lunch och middag, men välj hur du vill lägga dina kalorier. Kanske vill du spara till en gräddig sås till middagen. Då behöver du kanske välja en sallad i stället för pasta till lunch. Inga livsmedel är bannlysta, men dra ner på sötsaker, läsk och snacks. En bra väg att gå kan vara att läsa på om medelhavskost och försöka välja råvaror som passar in i den.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Läs även:

”Kaloriräkning eller ej”

Bli medlem och se vilket program som fungerar bäst för dig

En dag med klassisk

(Redan medlem i Wellobe? Då har du full tillgång till alla recept)
Frukost: Mellanfil, müsli, fullkornsbröd med messmör, skinka, keso och tomat i skivor, kaffe eller te = 326 kcal
Lunch: Bakad potatis med kaviar, keso, hackad lök, gräslök och en skiva grovt bröd = 463 kcal
Mellanmål: En banan = 106 kcal
Middag: Kycklinggryta på italienska med ris = 481 kcal
//Sammanlagt: 1 376 kcal


Behöver du få ordning på din hälsa? Låt oss hjälpa dig

5:2

För dig som: Vill äta mindre två dagar i veckan och mer ”som vanligt” fem dagar. För den som klarar att gå lite hungrig. För den som vill testa periodisk fasta, som enligt flera studier kan bromsa åldrandet och ha positiva effekter på hjärnan. Undvik denna metod om du haft problem med ätstörningar eller andra sjukdomstillstånd.

Så gör du: Under två dagar i veckan äter du 500 kcal (kvinna) eller 600 kcal (man). Övriga dagar äter du som vanligt, men behåller ditt hälsotänk (Wellobe sätter en lägstagräns på 1 500 kcal för 5-dagar). Välj kalorismart mat som mättar bra under fastedagarna, som kyckling, fisk och grönsaker.

En (faste)dag med 5:2

(Redan medlem i Wellobe? Då har du full tillgång till alla recept)
Frukost: Naturell yoghurt med bär = 85 kcal
Lunch: Paprikasoppa med fetaost = 126 kcal
Mellanmål: Kokt ägg = 73 kcal
Middag: Tonfisksallad med pesto = 208 kcal
//Sammanlagt: 492 kcal

Kom igång med DIN hälsoresa

Josefines halvtimme

För viktnedgång kan det räcka med att enbart ändra sina kostvanor. Men oftast går det betydligt snabbare om du dessutom rör på dig – och det blir också lättare att hålla i din nya livsstil.

Josefines träningstips:
En halvtimme om dagen ska du röra på dig, sju dagar i veckan. Gå, spring, cykla – välj vad du vill men se till att det sker i ett sträck. Ibland byter du kanske om, ibland kör du halvtimmen på vägen hem från pendeltåget. Blir det längre är det en bonus, men gör inte under halvtimmen – där ska du vara stenhård.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här