5:2-dieten eller ”vanlig” kaloriräkning – vad passar dig?

5:2 eller ”vanlig” kaloriräkning?

Färre kalorier två dagar i veckan eller minska mängden kalorier lite varje dag? Kolla vilken metod som passar dig, 5:2-dieten eller ”vanlig” kaloriräkning.

Nå din målvikt – med våra verktyg

Vad är 5:2-dieten?

5:2-dieten är en metod för att gå ner i vikt som går ut på att äta ungefär som vanligt i fem dagar i veckan, för att sedan minska på kalorierna två dagar. 5:2-metoden skulle därför snarare kunna beskrivas som ett ätmönster och ett sätta att fördela energiintaget lite ojämnt över veckan.

JUST NU: 50% rabatt

För vilka passar 5:2-dieten?

5:2-dieten passar dig som vill leva ungefär som vanligt större delen av tiden, för att endast minska på energiintaget två dagar i veckan. Är du en person med disciplin som klarar av att vara hungrig lite då och då, är den här metoden väldigt effektiv. Faktum är dessutom att hungern avtar efter bara några veckor med 5:2-dieten.

Hur mycket äter man i 5:2?

Rekommendationen under dina ”vanliga dagar” är att äta ungefär som vanligt (är du medlem i Wellobe har du en lägre gräns på minst 1 500 kalorier per dag under dessa dagar). Under dina två fastedagar bör du sedan begränsa mängden energi till max 500 kalorier per dag om du är kvinna och max 600 kalorier om du är man. Viktigt är dock att du behåller ditt hälsotänk även övriga dagar.

Vad ska man äta under 5:2?

När du följer 5:2-diten är det särskilt viktigt att vara ”kalorismart”, det vill säga att välja bra mat med hög näringstäthet som mättar bra. Kosten bör då bestå av mycket vitaminer, mineraler, bra protein och ”nyttigt” fett. Exempel på bra ”5:2-mat” kan vara:

  • Kyckling
  • Mager fisk
  • Grönsaker
  • Magra mjölkprodukter
  • Ägg (men endast vitan)
  • Bra fibrer

Läs även Kaloritabell med 100 livsmedel

En (faste)dag med 5:2

Redan medlem? Då har du full tillgång till alla recept ovan.

Hur ska man träna under 5:2?

En nackdel med 5:2 är att man kan känna sig lite tröttare under sina fastedagar. Men precis som att du kommer att vänja dig vid din hunger, kommer du också vänja dig vid att känna dig lite mindre energifylld dessa dagar. Dessutom, så klarar kroppen långt mer än du tror. Några exempel på lite lugnare aktiviteter du kan göra under dina fastedagar är:

  • Lugna promenader
  • Yoga
  • Pilates
  • Cykling
  • Simning
  • Meditation (det behöver kroppen också...!)

Få fler tips på hur du ska träna under 5:2

Är 5:2 effektivt för att gå ner i vikt?

Alla är vi olika och olika saker fungerar olika bra för olika människor. Den här typen av periodisk fasta som 5:2-dieten är, kan enligt forskning dock vara ett väldigt effektivt sätt för att gå ner i vikt. Dessutom visar flera studier att periodisk fasta kan bromsa åldrandet och ha många positiva effekter på hjärnan. Men som sagt, det är väldigt individuellt. På Wellobe rekommenderar vi helt enkelt att du testar dig fram, tills du hittar den metod som fungerar bäst för dig.

Vilka ska INTE köra 5:2?

OBS! På Wellobe rekommenderar vi INTE att du följer 5:2-dieten eller minskar på energiintaget överhuvudtaget om du är:

  • Gravid eller om du ammar
  • Underviktig eller har haft problem med ätstörningar
  • Lider av diabetes typ 1 eller 2
  • Tränar på elitnivå eller med tung belastning
  • Har någon form av stressrelaterad sjukdom

Vad är ”vanlig” kaloriräkning?

Att räkna kalorier går helt enkelt ut på att hålla kolla på ditt dagliga energiintag. En generell riktlinje är att en kvinna har ett dagsbehov på ungefär 2 000 kalorier medan en man behöver cirka 2 500 kalorier – men det gäller bara om du vill hålla den vikt du redan har. Vill du däremot går ner i vikt gäller det att minska på ditt totala energiintag genom att:

  • Antingen äta mindre
  • Se till att röra på dig mer

På Wellobe rekommenderar vi att du väljer en kombination av bra mat och motion.

Dock kan det vara svårt att räkna kalorier själv.
Läs hur du kan få hjälp med din kaloriräkning.

Vilka passar ”vanlig” kaloriräkning?

Så kallad ”vanlig” eller ”klassisk” kaloriräkning passar dig som vill minska på energimängden lika mycket varje dag. Kanske är du exempelvis lite slarvig och har svårt att planera – eller är tvärtom väldigt struktrurad och vill ha stenkoll.

Hur äter man när man räknar kalorier?

Om du är kvinna

  • Hålla vikten: Ca 2 000 kcal per dag
  • Gå ner i vikt: Ca 1 300 - 1 500 kcal per dag

Om du är man

  • Hålla vikten: Ca 2 500 kcal per dag
  • Gå ner i vikt: Ca 1 400 - 1 500 kcal per dag

Ät frukost, lunch och middag, men välj hur du vill fördela dina kalorier under dagen. Kanske vill du äta merparten på lunchen under dagen när du behöver som mest energi eller spara största delen till middagen och kvällen? Ett tips är även att äta någonting lite mellan målen om du känner dig väldigt hungrig, så att du inte blir sådär vrålhungrig och tappar kontrollen. Men se till att du inte överskrider din rekommenderade dagsmängd.

Wellobe tror vi inte på förbud om du ska hitta en livsstil som håller i längden. Men vill du gå ner i vikt rekommenderar vi att du åtminstone minskar mängden sötsaker, läsk och snacks.

En dag med kaloriräkning

Redan medlem? Då har du full tillgång till alla recept ovan.

Hur ska man träna när man räknar kalorier?

För viktnedgång kan det räcka med att enbart ändra sina kostvanor. Men oftast går det betydligt snabbare om du dessutom rör på dig – och det blir också lättare att hålla i din nya livsstil. Vårt tips är att försöka röra dig åtminstone en halvtimme om dagen, alla dagar i veckan. Gå, spring, cykla – välj vad du vill men se till att det sker i ett sträck. Blir det ännu mer än så är det bara en bonus.

Vilka ska INTE räkna kalorier?

OBS! På Wellobe rekommenderar vi INTE att du räknar kalorier om du är:

  • Gravid
  • Ammande
  • Lider av undervikt
  • Har haft eller har ätstörningar
  • Har diabetes typ 1 eller 2
  • Är elitidrottare eller tränar väldigt hårt
  • Har någon form av stressrelaterad sjukdom

Läs även

5:2 Dieten för nybörjare

Så gick Sandra ner med 5:2-metoden

Så effektiv är periodisk fasta

Periodisk fasta – allt du behöver veta

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här