unsplash

Grilla nyttigt i sommar – och tillbehören du ska undvika

Grillsäsongen är här igen.
För dig som vill hålla nere på kalorierna kan det vara smart att byta ut såsen och tillbehören och välja ett kalorisnålt protein.
Här tipsar vi om saker att lägga på grillen i sommar.

Starta ditt medlemskap här

Att grilla tillhör favoriterna för många under sommaren. Men när man försöker leva kalorisnålt kan grillningen lätt dra iväg.

Ofta handlar det inte om det som ligger på grillen utan de berömda tillbehören. Krämiga potatissallader, bröd och såser är alla tillbehör som lätt skenar iväg när det gäller kalorier. För att inte tala om det du häller i glasen. Men det finns hopp! Det finns mängder av anpassningar du kan göra för att få en minst lika smarrig grillmeny i sommar genom att byta ut några av livsmedel i dina favoritrecept.

En potatissallad blir precis lika god om man byter ut majonäsen mot lätt cremé fraiche eller varför inte mini fraiche. Ett annat alternativ är att satsa på en klar potatissallad. Smarrigt och gott – och betydligt färre kalorier.

Nå din drömvikt med oss!

Såser

En klassisk sås på grillbuffén är bearnaisesås. Gott men kanske inte riktigt värd sina kalorier om man försöker gå ner i vikt. 100 gram bearnaissås brukar ligga på runt 550 kcal och en god sås tar man ju gärna ganska mycket av. Om du hellre vill fördela kalorierna på något som ger dig lite mer mättnad kan det vara bra att byta ut såsen mot ett lättare alternativ.

En tzatziki eller annan yoghurtbaserad sås ger dig mer sås på tallriken för samma antal kalorier oavsett om du gör den själv eller köper färdig på burk. 100 gram av den såsen brukar landa på mellan 130-250 kcal bland de alternativ du hittar i butik.

Maxa salladen

En god sallad är ett bra tillbehör till grillmaten oavsett om man håller koll på kalorierna eller inte. Här kan du gärna tänka till lite extra och blanda in många grönsaker – varför inte toppa salladen med lite frukt för den extra fräscha sommarkänslan. En god matig sallad gör också att man behöver mindre av de andra tillbehören.

Nå din drömvikt med oss!

Lägg grönsaker på grillen

Att grilla grönsaker är en riktig höjdare oavsett om du väljer att köra grillade grönsaker som huvudingrediens eller som tillbehör. Zucchini, blomkål, paprika, kål, majs, tomater, svamp och aubergine är alla grönsaker som är goda på grillen. Vill du blanda in något läskande är grillad vattenmelon en riktig höjdare. Andra alternativ som är lite “snålare” än den traditionella korven, hamburgaren eller köttbiten är att grilla fisk, skaldjur eller kyckling.

Smaksätt ditt vatten

En sak som lätt drar iväg, när det gäller kalorier, är drycken du serverar till din grillkväll. En öl vid grillen, svalkande drinkar eller ett glas vin kan lätt få dig att överstiga din kaloribudget. Satsa istället på att smaksätta ditt vatten varför inte lägga in lite färska bär, gurka eller citron i ditt vatten. Då får du en fräsch dryck som släcker törsten – utan att den innehåller en massa onödiga kalorier.

Det här får du som medlem:

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram


Bli medlem här – Starta ditt medlemskap nu!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här