Colourbox

Njut i midsommar utan att gå upp i vikt

Med smarta knep behöver inte midsommarhelgen betyda plus på vågen.
Här listar Wellobes dietist såväl maten du kan äta med gott samvete som kaloribomberna du ska undvika.

Nå din målvikt – med våra verktyg

Är du en av dem som alltid går upp i vikt efter midsommarhelgen? Då ska du kolla in dietisten Josefine Jonassons tips. Vad ska man se upp för och vad är egentligen bra att äta på midsommarbordet?
– Att strunta i eller i alla fall ta lite mindre av alla pajer, feta såser, dressingar och vitt bröd kan göra mycket. Samma sak är det med jordgubbstårtan. Självklart kan du ta av den, men du kanske inte måste ha den största biten? Satsa hellre på frukt och grönsaker så har du vunnit mycket, säger Josefine Jonasson.

Drick inte dina kalorier

Självklart är det också jätteviktigt att tänka på vad du dricker. Att dricka sina kalorier är nämligen aldrig bra, menar Josefine Jonasson. Och såväl söt saft, läsk som alkohol gör att man snabbt kommer upp i en stor mängd kalorier.

Se till att inte bli stillasittande

Ett annat tips är att hela tiden försöka röra på sig, trots att det är långhelg och midsommarafton.
– Att leka och dansa kring midsommarstången är till exmpel ett jättebra sätt att förena nytta med nöje. Och att ta långa sköna promenader är dessutom ett jättebra sätt att umgås med familjen och vännerna. Välj det bästa från midsommarfirandet helt enkelt!

Kickstarta DIN viktresa HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här