Freedigitalphotos

Här är grönsakerna – som är lite fetare

Alla grönsaker och frukter är nyttiga och bra för dig.
Men vissa innehåller mer kalorier än andra.
Här förklarar Wellobes dietist mer.

Nå din målvikt – med våra verktyg

Att äta grönsaker och frukt är aldrig dåligt, oavsett vilka man äter. Men vissa innehåller mer kalorier än andra. Att helt sluta äta dem är inte nödvändigt. Samtidigt kan det vara intressant att vet vilka som innehåller mer och vilka som innehåller mindre kalorier.

Avokado, banan och majs

Wellobes dietist Josefine Jonasson ger råd på hur du ska tänka kring grönsaker och frukt.

– Jag tycker inte man ska sluta äta vissa typer av grönsaker. Det är lite för mycket finlir att dela upp grönsakerna. Men av de grönsaker och frukter som innehåller mer kalorier tillhör avokado, banan, vindruvor, oliver, majs och ärter.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Mindre kalorier i vattenmelon

–Grönsaker som innehåller mindre kalorier är till exempel isbergssallad, spenat och surkål. Och bland frukterna är det vattenmelon och honungsmelon som innehåller väldigt lite kalorier per 100 gram.

"Lite kalorier jämfört med andra livsmedel"

– Visst är det så att vissa grönsaker innehåller 20-30 procent mer kalorier än andra, men det blir så pass lite ändå om man jämför med andra livsmedel. En broccoli innehåller till exempel 35 kcal/100 gram. För att få i dig 300 kcal behöver du alltså äta 1 kilo broccoli. Choklad innehåller 550 kcal/100 gram. Och alla vet hur enkelt det kan vara att få i sig 100 gram choklad.
Nå din målvikt – med våra verktyg

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här