Så äter du både nyttigt och billigt

Många svenskar har börjat bunkra torrvaror, konserver och snabbmat.
Men billig snabbmat är tyvärr inte alltid hälsosam.
Här ger vår dietist sina tips på hur du äter både billigt och nyttigt.

Få fler tips på hur du behåller dina goda vanor
Känner du dig orolig för att maten ska ta slut i affärerna och är rädd för att hälsa och midjemåttet ska ta stryk av all snabbmat? Ingen panik! Halvfabrikaten är ofta billiga men fulla av onyttigheter och tillsatser, men med lite planering i lugn och ro går det att hitta billig mat som samtidigt faktiskt också är nyttig.
– För den som vill äta hälsosamt och dessutom tänka på plånboken är det därför en bra idé att göra en veckomatsedel, menar dietisten Josefine Jonasson.

Planera i lugn och ro

Dietistens tips är att satsa på att i så hög grad det går, laga all mat själv ifrån grunden. Men gör inte mer mat än vad som behövs och tänk på portionsstorleken när du äter.
– Se bara till att handla hem lite bra basvaror, då behöver du inte spendera så mycket pengar på dina måltider. Säsongens frukt och grönsaker är alltid billigast, satsa på dem när du handlar grönt. Och undvik småätandet mellan måltiderna, det är ofta både dyrt och onyttigt.

Korv
Kolla in kött- och fettprocenten på förpackningen innan du handlar korv. Den superbilliga falukorven innehåller oftast mest fett. Ju högre köttprocent desto bättre.
Pasta
Billigt och kolhydratrikt. Med rätt komplement är pasta en bra bas. Välj gärna fullkornspasta, även om den är något dyrare. Det mättar längre och innehåller fler nyttigheter.
Pannkaka
Lättlagat och billig men inte alldeles nyttigt. En pannkaksmiddag då och då är inte fel, men pankisarna bör kompletteras med fiberrika grönsaker och kanske en grovmacka för att mätta länge och ge kroppen det den behöver.
Omelett
Att göra en omelett är både gott och nyttigt. Dessutom är ägg en billig basvara och går att variera i oändlighet. Testa att göra med kalkon, fetaost eller en vegatarisk variant med säsongens grönsaker.
Köttfärs
Köp storpack, gärna mager nötfärs, och laga till en rejäl sats av något du gillar, frys in/lägg undan hälften innan ni sätter er för att äta. Exempel: kålpudding, lasagne, köttfärssås, köttbullar, pannbiff.

Färdigrätter
Är ofta billiga vid en första anblick, men vad får du för pengarna egentligen? Många färdigrätter och halvfabrikat är alltför kaloririka och innehåller många onödiga tillsatser.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här