Slipp ur sockerfällan

Sockerberoende är i dag jämförbart med alkoholberoende. Men det går att smita ur sockerfällan.

Varje år får vi i oss i cirka 40 kilo socker och de söta bitarna framkallar ett förrädiskt sug efter nästa.

– När kroppen får i sig socker stiger blodsockret och insulintillsättningen ökar vilket i sin tur får aptiten att öka. När blodsockret sjunker igen vill man ha mer och så fastnar man i en bergochdalbana. Men alla kan sluta med socker om man bestämmer sig för det. Det kan vara svårt i början, men det går, säger Josefine Jonasson.

Eftermiddagssuget är svårt för många att stå emot. Många kvinnor känner också större sötsug under menstruationen.

– För att tysta eftermiddagssuget kan man börja med att ta en frukt till kaffet i stället för en kaka. Brukar man känna extra sötsug under menstruation eller ägglossning ska man vara extra uppmärksam under de här perioderna, försöka att sysselsätta sig med annat och motionera.

Att minska på sockret är givetvis viktigt när man vill ta sig ur fällan men även att bryta vanor kan vara ett trick för att komma ur en ond sockercirkel.

– Det handlar om att inte äta hela tiden. Sysselsätt dig med något när suget kommer, bryt dina gamla mönster och vanor. Hamnar du alltid framför tv:n efter jobbet så kanske du ska testa att göra något annat när du kommer hem.

Vitt bröd, pasta och söta drycker är typiska bovar som framkallar sötsug men även lightläsken kan vara ett problem. Trots att läsken inte innehåller något socker kan sötningsmedlet bidra till sockerberoende.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Ta dig ur sockerfällan

1 Ta bort så mycket socker som du kan ur din kost.

2 Ta bort sötningsmedel ur din kost (som lightläsker).

3 Ät regelbundet och hoppa inte över måltider, då minskar du småsuget.

4 Se till att få i dig mat som gör att du håller dig mätt och nöjd såsom fullkornsprodukter, bra proteiner och fetter som får dig att må bra.

5 Motionera! Fysisk aktvitet minskar sug.

Mat som framkallar sötsug

Vitt bröd

Söta drycker

Pasta

Vitt mjöl

Mat som inte framkallar sötsug

Långsamma grönsaker

Rotfrukter

Grovt bröd

Text: Rebecka Wållgren

Foto: Colurbox

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här