Svag för socker? Så blir du fri från sötsuget.

Så minskar du sockerberoendet

Sockerberoende är jämförbart med alkoholberoende.
– Men alla kan sluta med socker om man bara bestämmer sig. Det kan vara svårt i början, men det går, säger Wellobes dietist.

Känner du igen dig? Nå din målvikt – med våra verktyg

Varje år får vi i oss i cirka 40 kilo socker och de söta bitarna framkallar ett förrädiskt sug efter nästa.
– När kroppen får i sig socker stiger blodsockret och insulintillsättningen ökar vilket i sin tur får aptiten att öka. När blodsockret sjunker igen vill man ha mer och så fastnar man i en bergochdalbana. Men alla kan sluta med socker om man bestämmer sig för det. Det kan vara svårt i början, men det går, säger Josefine Jonasson.

JUST NU: En månad på köpet

Så minskar du sötsuget på eftermiddagen

Eftermiddagssuget är svårt för många att stå emot. Många kvinnor känner också större sötsug under menstruationen.
– För att tysta eftermiddagssuget kan man börja med att ta en frukt till kaffet i stället för en kaka. Brukar man känna extra sötsug under menstruation eller ägglossning ska man vara extra uppmärksam under de här perioderna, försöka att sysselsätta sig med annat och motionera.

Få mer tips och råd – som medlem i Wellobe

Bryta den onda ”sockercirkeln”

Att minska på sockret är givetvis viktigt när man vill ta sig ur fällan, men även att bryta vanor kan vara ett trick för att komma ur en ond sockercirkel.
– Det handlar om att inte äta hela tiden. Sysselsätt dig med något när suget kommer, bryt dina gamla mönster och vanor. Hamnar du alltid framför tv:n efter jobbet så kanske du ska testa att göra något annat när du kommer hem.
Vitt bröd, pasta och söta drycker är typiska bovar som framkallar sötsug men även lightläsken kan vara ett problem. Trots att läsken inte innehåller något socker kan sötningsmedlet bidra till sockerberoende.

5 tips på hur du minskar sötsuget

1. Ta bort så mycket socker som du kan ur din kost.

2. Ta bort sötningsmedel ur din kost (som lightläsk).

3. Ät regelbundet och hoppa inte över måltider, då minskar du småsuget.

4. Se till att få i dig mat som gör att du håller dig mätt och nöjd såsom fullkornsprodukter, bra proteiner och fetter som får dig att må bra.

5. Motionera! Fysisk aktivitet minskar sug.

Mat som framkallar sötsug

  • Vitt bröd
  • Söta drycker
  • Pasta
  • Vitt mjöl

Mat som inte framkallar sötsug

  • Långsamma grönsaker
  • Rotfrukter
  • Grovt bröd

Få mer hjälp – som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Vad kan man byta socker mot?

11 sätt att smita ur sockerfällan

Vad är värst – socker eller fett?

Din övervikt kan vara ärftlig

Räkna ut ditt BMI i vår BMI-räknare

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt.

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här